چشم‌انداز رشد اقتصاد جنوب و غرب آسیا در ۲۰۲۴

چشم‌انداز رشد اقتصاد جنوب و غرب آسیا در ۲۰۲۴

به گزارش پایروس به نقل از تجارت‌نیوز، رشد تولید ناخالص داخلی غرب آسیا ۱.۷ درصد برای سال ۲۰۲۳ برآورد شده که نسبت به سال قبل ۶.۵ درصد کاهش یافته است، اما انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی ۲.۹ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۳.۷ درصد در سال ۲۰۲۵ افزایش یابد. رشد در جنوب آسیا نیز در سال ۲۰۲۴ به میزان ۵.۲ درصد پیش‌بینی شده که اندکی کمتر از رشد ۵.۳ درصدی برآورد شده برای سال ۲۰۲۳ است.

1

غرب آسیا

تولیدکنندگان عمده نفت در منطقه، کاهش شدید رشد را تجربه کردند که منعکس‌کننده کاهش داوطلبانه تولید نفت اعلام‌شده در آوریل و ژوئن، توسط کشورهای اوپک پلاس برای تثبیت قیمت نفت است. با وجود کاهش تولید، میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ کمتر از سطح سال ۲۰۲۲ باقی ماند. قیمت نقدی نفت خام برنت در ماه سپتامبر در حدود ۹۷ دلار برای هر بشکه به اوج خود رسید، اما در پایان نوامبر ۲۰۲۳ به حدود هر بشکه ۸۰ دلار بازگشت و تا پایان سال به روند نزولی ادامه و درآمدهای نفتی را کاهش داد.

2

در نتیجه کاهش تولید نفت در بحبوحه قیمت‌ها، انتظار می‌رود که رشد اقتصادی عربستان سعودی برای سال ۲۰۲۳ ثابت بماند و از رشد بی‌سابقه ۸.۷ درصدی در سال ۲۰۲۲ کاهش یابد. احتمالاً رشد اقتصادهای شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس (بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) در سال ۲۰۲۴ به دلیل چشم‌اندازهای نه‌چندان مطلوب بازار نفت کاهش یابد. کاهش تولید نفت، کاهش کلی رشد اقتصادی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را تقویت و رشد بخش‌های غیرهیدروکربنی را پنهان کرد.

3

در عربستان سعودی، سهم بخش نفت در تولید ناخالص داخلی به‌تدریج طی دو دهه گذشته کاهش یافته و از ۵۵ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۳۸ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است. با این وجود، کاهش قابل توجه تولید نفت خام باعث کاهش ۸.۳ درصدی بخش نفت شد که رشد ۶.۱ درصدی در بخش غیرنفتی در سال ۲۰۲۳ را جبران کرد. سیاست توسعه، افزایش سرمایه‌گذاری‌های عمومی (هزینه‌های مرتبط با برنامه حساب شهروندان) و معافیت‌های مالیاتی که به شرکت‌های خارجی در حال نقل مکان به عربستان سعودی داده می‌شود، انتظار می‌رود که هزینه‌ها را افزایش و درآمدها را کاهش دهد و باعث افزایش کسری مالی شود.

در امارات متحده عربی، بخش‌های گردشگری و خدمات همراه با افزایش مصرف داخلی، همچنان نقش مهمی در رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ ایفا می‌کنند. امارات متحده عربی، چشم‌انداز مازاد مالی را حفظ خواهد کرد و از افزایش درآمد در نتیجه انتشار قانون مالیات شرکت‌ها (که در دسامبر ۲۰۲۲ وضع شد) بهره‌مند خواهد شد.

5453453

جنوب آسیا

پیش‌بینی شده که رشد اقتصادی هند در سال ۲۰۲۴، به دنبال رشد ۶.۳ درصدی در سال ۲۰۲۳ که عمدتاً توسط مصارف بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های عمومی حمایت می‌شود، در ۶.۲ درصد در سال ۲۰۲۴ باقی بماند و در پاکستان تولید ناخالص داخلی ۲.۰ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد و رشد اقتصادی متوسطی را رقم بزند. بخش‌های تولید و خدمات به حمایت از اقتصاد ادامه می‌دهند اما احتمالاً  الگوهای بارندگی نامنظم، تولید کشاورزی را کاهش دهند. شرایط سخت و عدم تعادل مالی و خارجی همچنان بر رشد آسیای جنوبی در کوتاه‌مدت تأثیر خواهد گذاشت.

2552

علاوه بر این، تنش‌های ژئوپلیتیکی، از جمله جنگ جاری در اوکراین و درگیری در غرب آسیا، کشورهای واردکننده نفت خالص از جمله هند را در معرض خطر افزایش ناگهانی قیمت نفت قرار خواهد داد. دمای گرم‌تر از متوسط احتمالاً تقاضای برق را افزایش دهد. همچنین ممکن است به دلیل سطوح پایین بارندگی، منابع انرژی آبی محلی تحت فشار قرار گیرند و همان‌طور که قبلاً توسط برخی از کشورهای جنوب آسیا در سال‌های اخیر تجربه شده است، می‌تواند منجر به جیره‌بندی انرژی و محدود شدن فعالیت‌های صنعتی شود.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی