امروز ۲ آبان ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پنج حوزه اصلی همکاری در اکو؛ تجارت و حمل‌ونقل در صدر

پنج حوزه اصلی همکاری در اکو؛ تجارت و حمل‌ونقل در صدر

به گزارش پایروس به نقل از ایرنا از خبرگزاری ترکیه “آنادولو”، صدیر جپاروف در شانزدهمین اجلاس سران سازمان اکو در تاشکند پایتخت ازبکستان با بیان این مطلب، افزود: سازمان اکو ظرفیت لازم برای تبدیل به یک ابزار موثر در همگرایی منطقه‌ای را داراست.

وی افزود: همگرایی بر پایه منافع اقتصادی مشترک، عنصر کلیدی در نگاه ما به آینده است.

رییس جمهوری قرقیزستان حوزه‌های تجارت، حمل‌ونقل، لجستیک، امنیت انرژی و اطلاعات و فناوری ارتباطات را برای موفقیت اکو مهم ارزیابی کرد و خواستار همکاری اعضا در این محورها شد.

کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان ۱۰ کشور عضو در سازمان اکو هستند. از این بین کشورهای افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان در آسیای مرکزی و جمهوری آذربایجان در قفقاز جزو کشورهای محصور در جهان هستند.

جپاروف در بخش دیگری از سخنان خود نیز به موضوع حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه پردخت و گفت: بحران انسانی در نوار غزه بسیار مهم است. ما از تمامی طرف‎ها می‌خواهیم تا دست به اقدامات جامعی زده و مانع از خشونت علیه غیرنظامیان شوند. ما خواستار توقف خشونت‌‎ها و آغاز سریع روند مذاکرات هستیم.

جپاروف همچنین بر اهمیت تداوم حمایت از شرایط انسانی در افغانستان تاکید کرد و اظهار داشت: اقدامات همگرایانه منطقه‌ای و اقتصادی و اجرای پروژه‌های بشردوستانه به ایجاد ثبات در اقتصاد افغانستان کمک خواهد کرد.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی