امروز ۲۵ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حرکت پرشتاب دلار به سمت ۷۰ هزار تومانی شدن

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی در اجلاس مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ به دلیل مشکلاتی که در زمستان سال گذشته رخ داد، جهش نرخ ارز و آثار جنگ ارزی که مصادیق آن بار‌ها مورد اشاره قرار گرفت، با وضعیت نامناسب تورمی آغاز شد و تورم نقطه به نقطه فروردین ماه ۵۵.۵ درصد بود که در پایان بهمن ماه این شاخص به ۳۵.۸ درصد رسید.

به گزارش پایروس نیوز، وی با اشاره به نام گذاری سال با عنوان مهار تورم و رشد تولید از سوی مقام معظم رهبری گفت: در این راستا دولت علاوه بر برنامه‌های گذشته خود برای مهار تورم، برنامه‌ها و اقدامات اجرایی برای تحقق سیاست‌های مهار تورم و رشد تولید را در قالب یک بسته ده بندی در ستاد اقتصادی دولت مصوب و ابلاغ شد.

خاندوزی با اشاره به آخرین گزارش مرکز آمار در خصوص رشد اقتصادی اظهار کرد: رشد اقتصادی در پاییز امسال با ثبت عدد ۵.۱ درصد با نفت و ۲.۵ درصد بدون احتساب نفت، ادامه دهنده روند مثبت رشد در فصول گذشته بوده است.

وزیر اقتصاد با مقایسه رشد ۹ ماهه امسال با سال گذشته افزود: در ۹ ماهه امسال رشد اقتصادی با نفت مثبت ۶.۷ و بدون نفت ۴ درصد بود که نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل توجهی است؛ یعنی در ۹ ماهه امسال میزان رشد تولید ۴.۸ درصدی ۹ ماهه سال گذشته را به ۶.۷ درصد افزایش دادیم.

تلاش دولت، استمرار روند کاهش تورم برای سال آینده است

وزیر اقتصاد گفت: آمار‌ بانک مرکزی نیز موید همین روند است؛ هرچند در اعداد به دلیل تفاوت برخی معیار‌های مورد سنجش متفاوت است. وزیر اقتصاد با اشاره به تداوم تورم بالای ۳۵ درصد در شش سال گذشته، در عین حال که به کاهش تورم تولید کننده اشاره کرد، گفت: آنچه برای مردم ملموس است، تورم مصرف کننده است که همچنان اشاره شد تورم نقطه به نقطه از ۵۵.۵ درصد در فروردین به ۳۵.۸ درصد در بهمن ماه کاهش یافته و کاهش مستمر داشته، اما این اعداد همچنان از نظر دولت مطلوب نیست، ولی نشان دهنده کاهش مستمر تورم است، اما تلاش دولت استمرار این روند و کاهش تورم در سال آینده است.

وزیر اقتصاد با اشاره به صدور بیش از ۱.۵ میلیون مجوز از طریق ثبت درخواست در درگاه ملی مجوز‌ها بدون نیاز به حضور و کاغذ و مواجهه با رویه‌های سخت گیرانه، اظهار امیدواری کرد که تمام مجوز‌های کاغذی در سال ۱۴۰۳ به شناسه یکتای قابل رهگیری تبدیل شود.

وی با اشاره به اعطای تسهیلات ترجیحی مبتنی بر تبصره ۱۸ بودجه برای کمک به ایجاد اشتغال اظهار کرد: در سال ۹۹ فقط ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ترجیحی برای اشتغال و تولید در نظر گرفته شده بود که در سال ۱۴۰۰ به ۴۲ همت رسید و عملا سال ۱۴۰۰ هم از دست رفته بود و در پایان سال و سال گذشته انجام شد، سال گذشته به ۴۳ همت رسید و امسال هم نزدیک به همین رقم محقق خواهد شد.

خاندوزی با تشریح اقدامات دولت برای تامین مالی از ظرفیت‌های داخلی و تامین مالی دانش بنیان‌ها از بازار سرمایه و جذب سرمایه خارجی یادآور شد: از آغاز به کار دولت سیزدهم تا پایان بهمن ماه امسال ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب معتبر، یعنی شروع به کار پروژه، محقق شده که بالاتر از حتی ۴ سال یا ۸ سال دولت‌های قبل بوده است.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: امسال دو بار هجوم ارزی داشتیم؛ یک بار در مهر ماه و قبل از جنگ غزه تا نرخ ارز را به ۶۰، ۷۰ هزار تومان برسانند، اما با مجموعه تدابیر و آزاد سازی منابع، مهار شد. بار دوم در بهمن ماه بود که همچنان تبعات آن را شاهد هستیم. وی تاکید کرد: دستور رئیس جمهور و اهتمام بانک مرکزی این است که علیرغم تنگنا‌ها چاره‌ای نداریم که برای کنترل تورم، جلوی نوسانات نرخ ارز را بگیریم و در این زمینه کنترل انتظارات تورمی و همراهی اجتماعی بسیار مهم است وی تاکید کرد: مجموع این عوامل و شواهد نشان می‌دهد، موتور‌های خلق تورم کشور، تا حد خوبی مهار شده است.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی