امروز ۲ آبان ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سیاست های مالی غرب، کشورها را از دلار دور می کند

یک استاد دانشگاه سیچوان می گوید، با تغییر مکان مراکز اقتصادی جهانی به سمت شرق، تنوع سبدهای ارزی ضروری است.

به گزارش پایروس نیوز به نقل از اسپوتنیک، هوانگ یونسونگ، پروفسور دانشگاه سیچوان، در مجمع اقتصادی شرق (EEF) گفت که بسیاری از کشورها دلار آمریکا را کنار می گذارند زیرا به طور فزاینده ای از آن به عنوان ابزاری برای “غصب” روابط مالی استفاده می شود.

روند جهانی به سمت استفاده از ارزهای ملی در تجارت در بحبوحه تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه‌ای علیه روسیه که توسط ایالات متحده و متحدانش پس از آغاز درگیری اوکراین اعمال شد، افزایش یافته است. پس از مسدود شدن موثر از سیستم مالی غرب، روسیه به گزینه های حل و فصل جایگزین روی آورده است و بسیاری از شرکای خارجی آن نیز از این روش پیروی می کنند.

به گفته هوانگ، کشورها اکنون به دنبال تنوع بخشیدن به سبدهای ارزی خود هستند و انگیزه آنها بر اساس چند عامل عمده است: اقدامات صندوق بین المللی پول، که به گفته او، تأثیر منفی بر اقتصاد کشورها دارد، اعمال ایالات متحده و تغییرات گسترده جهانی در سیاست های اقتصادی.

روسیه در کاهش نقش دلار مقصر نیست!

هوانگ با اشاره به اینکه اکثر کشورها این رویه را غیرقابل تحمل می‌دانند، گفت: «ایالات متحده اغلب با تحمیل وابستگی به دلار به همه کشورهای شرکت‌کننده، روابط تجاری و مالی را به نفع خود غصب می‌کند.

وی افزود: «تغییر توسعه اقتصادی جهانی» و «انتقال مراکز اقتصادی به شرق، چین و روسیه» نیز کشورها را به سمت استفاده از ارزهای ملی در تجارت و تجارت سوق می‌دهد.

ایده‌های هوانگ توسط یکی از محققین روسیه، پروفسور استانیسلاو تکاچنکو از دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ تکرار شد، که گفت دلارزدایی “کلیدی برای از بین بردن سیستم هژمونیک آمریکا است”.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی در جلسه عمومی EEF در روز پنجشنبه گفت” دلار که از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون ارز غالب جهانی بوده است، اکنون به سرعت در حال از دست دادن موقعیت خود است. او توضیح داد که روسیه تصمیم به کنار گذاشتن دلار نکرد، اما پس از اینکه عملاً از استفاده از دلار منع شد، مجبور شد این کار را انجام دهد.

 آیا تحریم های جدید آمریکا نشان دهنده جدایی نهایی روسیه از دلار است؟

ما سیاست دلارزدایی را دنبال نکردیم. ما از تسویه معاملات با دلار خودداری نکردیم. پوتین با اشاره به تحریم‌هایی که آمریکا در سال ۲۰۲۲ علیه روسیه اعمال کرد، از جمله قطع معاملات دلاری بانک مرکزی روسیه و ممنوعیت صادرات اسکناس‌های دلاری به روسیه، گفت: ما از این امر خودداری کردیم و به سادگی مجبور شدیم به دنبال گزینه‌های دیگر باشیم. پوتین خاطرنشان کرد که روسیه و شرکای آن در گروه بریکس اکنون در ۶۵ درصد از تسویه حساب های تجاری متقابل از ارزهای ملی استفاده می کنند.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی