امروز ۱۹ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نقش رسانه ملی در مقابله با تهاجم فرهنگی

نقش رسانه ملی در مقابله با تهاجم فرهنگی

پایگاه خبری پایروس– فرهنگ معنای وسیعی دارد و فعالیتهای فرهنگی بعنوان اولویت نخست سیاستمداران و برنامه ریزان یک کشور همواره حائز اهمیت بوده است.
نفوذ از طریق فرهنگ، معمولا در دستور کار کشورهای استعمارگر برای تضعیف ملت ها و دولتها قرار میگیرد. آنها از طریق تبلیغات و برنامه های فریبنده فرهنگی سعی در جذب مخاطبان حداکثری خود هستند.

استکبار با ظاهری آراسته، شیک و مدرن مبادرت به ایجاد شادیهای کاذب برای جوانان میکنند.

آنها سعی میکنند با نفوذ در فرهنگ کشورهای دارای اصالت و سابقه تاریخی و فرهنگی، با استفاده از ابزارهایی همچون مد ،اجناس لوکس، تبلیغات قوی و ساخت و پخش گسترده برنامه های شیک و متنوع در شبکه های مختلفی که در سطح جهان در اختیار دارند ، نسل جوان کشور ها و بخصوص کشورهای اسلامی  را به سمت فرهنگ منحط خود جذب نمایند.

نقش رسانه ملی در این زمان حساس غیر قابل انکار است.

کشورهای استعمارگر همواره و مخصوصا در این چند ساله اخیر سعی داشته اند فاصله بین مخاطبین و رسانه ملی را با این نوع شیوه های تبلیغاتی پر زرق و برق خود ، بیشتر کنند.
البته تا حدودی هم موفق به اینکار شدند و شکاف غیر قابل جبران و عمیقی را بین مخاطبین و رسانه ملی ایجاد کردند. که بعضا این تلاش ها هنوز هم برای ایجاد شکاف و فاصله بین هنرمندان، برنامه سازان و مخاطبین سیما  ادامه دارد.

رسانه ملی میتواند با تولید برنامه های مناسب، پر محتوا و مخصوصا شاد و با حضور مجریانی توانمند ، این فاصله را تا حدودی کم کند.

رسانه ملی با درک شرایط موجود وارد میدان شده و با برنامه ریزی تقریبا مناسب و البته کمی دیرهنگام ، اقدام به ساخت برنامه های متنوعی نمود و توانست در مقابل این هجمه های فرهنگی خارجی ایستادگی کند.

بعنوان نمونه برنامه هایی چون جام آرزوها با اجرای پژمان بازغی، برنامه معرکه  با اجرای جواد رضویان و برنامه بگو بخند با حضور عبدالله روا و  نعیمه نظام دوست، علیرضا خمسه، شهرام شکیبا و عباسی  و برنامه خوش نمک وپنج ستاره ،و برد برد ،به روی آنتن شبکه های سیما رفته و باعث گردید اندکی حال و هوای برنامه سازی در این شبکه هارا تغییر داده و برنامه های این شبکه ها را برای بینندگان خود جذاب تر کند.

امید که هنرمندان و مخاطبانی که به هر دلیلی از رسانه ملی فاصله گرفته اند، به شبکه های مختلف این رسانه نزدیک تر شوند و فضای صمیمی و همدلی بیشتری را برای مردم ایجاد کنند تا برنامه های شاد و متنوعی را این رسانه فراگیر مردمی شاهد باشیم.

سید حسن تهرانی

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی