دو شرکت خودروسازی سایپا و ایرانخودرو در اقدامی هماهنگ و در اطلاعیههایی جداگانه قیمت محصولات خود را بهطور میانگین تا ۱۵۰ میلیون تومان بالا بردند. مرور جدول قیمتهای جدید محصولات این دو شرکت خودروساز نشان میدهد که قیمت خودرو شاهین از گروه سایپا ۱۲۹ میلیون تومان و قیمت دنا از گروه ایرانخودرو تا ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
خودروی شاهین از گروه سایپا با حدود ۱۲۹ میلیون تومان افزایش قیمت به حدود ۴۹۷ میلیون تومان رسید.
بر مبنای تصویر اطلاعیه شرکت خودروسازی سایپا که صبح دوشنبه بیستوهشتم آبان در شبکههای اجتماعی منتشر شد، قیمت کارخانهای خودروهای ساینا، کوییک، اطلس و شاهین بهطور میانگین ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب، قیمت ساینا اس با حدود ۵۹ میلیون تومان افزایش قیمت از ۲۸۳ میلیون تومان به ۳۴۲ میلیون تومان رسید و قیمت کارخانه خودرو ساینا جیایکســال نیز از ۲۸۳ میلیون تومان به ۳۴۱ میلیون تومان افزایش پیدا کرد که رشد ۱۷ درصدی قیمت این خودرو را نشان میدهد.
قیمت ساینا اس دوگانهسوز هم با جهش قیمت ۸۵ میلیون تومانی از ۲۴۲ میلیون تومان به ۳۲۷ میلیون تومان رسید و قیمت کوییک گیربکس اتوماتیک از حدود ۲۹۴ میلیون تومان به حدود ۳۹۷ میلیون تومان افزایش پیدا کرد که رشد ۱۰۳ میلیون تومانی قیمت این خودرو را نشان میدهد.
کوییک اس استاندارد ۸۵گانه نیز با ۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت مواجه شد و از حدود ۲۴۸ میلیون تومان به حدود ۳۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.
قیمت کارخانهای دیگر محصولات سایپا نیز به همین شکل افزایش پیدا کرد، اما بیشترین رکورددار افزایش قیمت در این گروه خودروسازی خودرو شاهین جی بود که با حدود ۱۲۹ میلیون تومان افزایش از حدود ۳۶۸ میلیون تومان به حدود ۴۹۷ میلیون تومان رسید.
شرکت ایرانخودرو نیز در اطلاعیهای نرخهای جدید پژو، دنا، رانا، سمند و تارا را اعلام کرد. در گروه خودروسازی ایرانخودرو، دنا توربو پلاس رکورددار افزایش قیمت است که بهای آن از ۵۸۹ میلیون تومان به ۷۹۸ میلیون تومان صعود کرد.
قیمتهایی که دو شرکت سایپا و ایرانخودرو اعلام کردهاند، بهای فروش پایه محصولات است و مشمول سایر هزینههای مرتبط از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث و عوارض شمارهگذاری نمیشود؛ به این معنا که قیمت هریک از محصولات این دو شرکت خودروساز داخلی در بازار فراتر از نرخهای اعلامی خواهد بود.
انتشار تصاویر اطلاعیههای شرکتهای سایپا و ایرانخودرو در شبکههای اجتماعی بازتاب فراوانی داشت و بسیاری این اقدام را با افزایش ناگهانی و بدون اطلاع قبلی قیمت بنزین در آبان ۹۸ مقایسه کردند.
برخی کاربران نیز کنایه زدند که دولت مسعود پزشکیان شبانه و هنگامی که مردم خواب بودند، مجوز افزایش نرخ انواع خودرو را صادر کرد. برخی دیگر نیز «کیفیت پایین» خودروهای داخلی را با توجه به نرخهای نجومی آنها یادآور شدند.
در حالی که هر دو شرکت خودروسازی در اطلاعیههایشان اعلام کردهاند که برای افزایش قیمت مجوز قانونی دارند، سازمان حمایت از مصرفکنندگان ادعا کرد نهتنها افزایش قیمت خودرو را تایید نمیکند بلکه آن را تکذیب هم میکند.
خبرگزاری مهر در گزارشی به این نکته اشاره کرد که هیچکس حاضر نیست افزایش قیمت خودرو را گردن بگیرد. خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی نوشت که این افزایش قیمت بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری شورای رقابت و تصمیمات اتخاذ و سپس از سوی خودروسازان ابلاغ شد.
افزایش ناگهانی و شبانه قیمت خودرو باعث شد هم خریداران در بازار آزاد و هم متقاضیانی که از سال گذشته در سامانه یکپارچه برای خودرو ثبتنام کرده بودند، متضرر شوند.
قیمت خودروهای داخلی در حالی به شکل نجومی افزایش یافته است که برخی مقامهای جمهوری اسلامی از جمله رئیس پلیس راهور به کیفیت نازل آنها اذعان کردهاند و برخی نیز نام «ارابه مرگ» بر آنها گذاشتهاند. با این حال، به دلیل انحصاری که جمهوری اسلامی به دو شرکت خودروسازی داخلی اعطا کرده است و موانعی که بر سر راه واردات خودروهای خارجی وجود دارد، مردم ایران عملا جز خرید خودروهای گران و بیکیفیت داخلی چارهای ندارند.
پیشتر معینالدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس یازدهم، با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی و ادعای «ملی» بودن آنها گفته بود: «خودروی ملی یعنی افتضاح ملی، یعنی باز نشدن ایربگها در ۹۳ درصد موارد، یعنی کشته شدن بیش از حدود ۲۰ هزار نفر در سوانح رانندگی، یعنی ارابه مرگ».
استفاده از عبارت «ارابه مرگ» برای خودروهای ایرانی بهخصوص پراید، پیشتر نیز سابقه داشته است. با این حال قیمت همین خودرو که گفته میشود ارزانترین و بیکیفیتترین خودرو ایرانی است، طی سالهای گذشته بهطور نجومی بالا رفته است؛ به طوری که قدیمیترین مدلهای آن در بازار آزاد بیش از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.