ضربه سنگین انصارالله یمن به بندر ایلات و اسرائیل

کاهش قدرت خرید مردم با افزایش حقوق ۲۰درصدی

پایگاه خبری پایروس– آنها هشت سال دولت انتقالی یمن را درگیر جنگ طولانی مدت کردند. اما بالاخره یمنی ها نشان دادند ترس غربی ها بخصوص صهیونیست ها بی دلیل نبوده است.

تنها کشوری که قاطعانه هزینه دفاع از فلسطین را پذیرفت، یمن بود‌.

یمنی ها از روزهای اول طوفان الاقصی قاطع از حملات فلسطینی ها حمایت کردند.
از سوی دیگر هم تلاش آمریکا و انگلیس برای جلوگیری از حملات یمنی ها به کشتی ها با مقصد رژیم جعلی اسراییل ناکام ماند و تنها چند کشور محدود با آمریکایی ها همراهی کردند. که متاسفانه با وجود عدم همراهی متحدان سنتی آمریکا در منطقه مثل عربستان و امارات ، بحرین همراهی خیانت باری داشت.

بندر ایلات یکی از مهمترین بنادر رژیم صهیونیستی در استان جنوبی این کشور جعلی بود، که بیشترین آسیب ها را از حملات یمنی ها دید.

این بندر ۸۴ هزار کیلومتر مربعی با ۴۸ هزار نفر جمعیت، یکی از پر رونق ترین بنادر اسراییل است. این شهر از مهمترین مراکز گردشگری اسراییل هم محسوب می شود که سالانه میلیون‌ها گردشگر از آن بازدید می کنند و مالیات بر ارزش افزوده در این شهر صفر است . به همین خاطر یکی از مهمترین مراکز تجاری و مرکز خرید صهیونیست ها است.

تا قبل از حملات یمنی ها به کشتی ها با مقصد یا مبدا اسراییل در دریای سرخ ، این بندر از مهمترین مراکز تخلیه سوخت از کشور های عربستان، کویت و مصر بوده است.
با شروع حملات یمنی ها سوخت رسانی از طریق دریای سرخ مختل و کشور آذربایجان و ترکیه مسئول سوخت رسانی به صهیونیست ها شدند. اردوغان با وجود قمپز در کردنهای پیاپی کمک بزرگی به صهیونیست ها در تامین سوخت آنها از مسیر آذربایجان داشت.

کل تجارت خارجی اسراییلی ها ۴۰۰ میلیارد شکل بوده است که حدود ۳۰% آن از طریق بندر ایلات صورت می گرفته است و اکنون بیش از ۸۵% آن متوقف و ایلات به بندر ارواح تبدیل شده است. همچنین بخش گردشگری هم کاملا تعطیل شده است.

مهمترین موضوع اما اعتماد به سرمایه گذاری در این کشور و این شهر بوده که «ضربات غیر قابل ترمیمی» خورده است.

اسراییل در سالهای اخیر به آهن ربای جذب سرمایه در خاورمیانه تبدیل شده بود که با شروع طوفان الاقصی کاملا مختل شد. و جذب سرمایه جای خود را به خروج سرمایه داده است.

اکنون کشتی ها بجای ۳ هفته ۶ هفته مسیر چین و هند را طی می‌کنند تا از طریق مسیر جایگزین آفریقای جنوبی و تنگه جبل الطارق به سرزمینهای اشغالی برسند .

همچنین هزینه حمل هر کانتینر از ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار به بیش از ۷۰۰۰ دلار رسیده است.

۳۰ درصد واردات اسراییلی ها حدود ۱۲ میلیون تن می شود که از طریق بندر ایلات انجام می شده است. ایلات بندر مهم تجارت اسراییل با شرق آسیا بوده است.

بهر حال تعطیلی بند ایلات ضربه سنگینی به اقتصاد اسراییل است و دست مقاومت برای گرفتن انتقام فلسطینی ها آنقدر بلند است که ائتلاف نمایشی آمریکا و انگلیس در دریای سرخ هم نمی تواند مانع حمله این محور به کشتی های اسراییلی در سواحل مالدیو و هزاران کیلومتر آن طرف تر شود.

مجید گودرزی

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی