مسکو: شورای امنیت سازمان ملل نمی‌تواند به وظایف خود عمل کند

مسکو: شورای امنیت سازمان ملل نمی‌تواند به وظایف خود عمل کند
به گزارش پایگاه خبری پایروس؛وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: باید بپذیریم که شورای امنیت سازمان ملل به عنوان نهاد اصلی حفظ صلح و امنیت بین المللی، هنوز قادر به انجام مأموریت اصلی خود نیست و این نگران کننده است. این ناتوانی به دلیل مخالفت آمریکا است.

این وزارتخانه افزود که قطعنامه‌های ۲۷۱۲ و ۲۷۲۰ تصویب شده در شورای امنیت سازمان ملل متحد، حاوی “الزام کلیدی برای آتش بس فوری و گسترده” در غزه نیست و فقط “محکوک کردن روی کاغذ” است.

وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: «در عین حال، خونریزی در غزه با افزایش خشونت در لبنان، سوریه، عراق و دریای سرخ, خطر تبدیل شدن به یک بحران منطقه‌ای را دارد.»

روسیه اعلام کرد که خطر جابجایی گسترده فلسطینی‌ها در نوار غزه و کرانه باختری به کشورهای همسایه مصر و اردن وجود دارد.

این کشور تاکید کرد که به تلاش‌های خود، عمدتاً در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل، برای برقراری فوری «آتش‌بس پایدار، دسترسی بشردوستانه بدون مانع و بازگرداندن افق سیاسی بر مبنای راهکار دو کشوری جهت پایان مساله فلسطین و اسرائیل ادامه خواهد داد.»

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه چهارشنبه به وقت محلی برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ و ۲۰ دی ماه جاری، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد.

این قطعنامه، ۱۱ رای موافق ۱۵ عضو شورای امنیت را بدست آورد و بدون هیچ مخالفتی انجام شد و چهار عضو شورای امنیت از جمله روسیه و چین و الجزایر به آن رای ممتنع دادند. روسیه و چین از حق وتوی خود استفاده نکردند.

پیش از رای گیری درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن، درباره اصلاحیه‌هایی که روسیه در این باره پیشنهاد کرد رای گیری شد اما سه اصلاحیه مسکو رای لازم را بدست نیاورد و در هر سه بار رای گیری، آمریکا و انگلیس با آن‌ها مخالفت و اصلاحیه‌ها را وتو کردند.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از انصارالله یمن خواسته است حملات به محموله‌های تجاری و خطوط کشتیرانی را متوقف کند.

ایالات متحده آمریکا از آغاز جنگ اسرائیل و فلسطین، با حمایت‌های همه جانبه از این رژیم مانع تصویب هر گونه قطعنامه ایجاد آتش بس فوری در نوار غزه شده است.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی