رشد اقتصادی روسیه به ۵.۴ درصد رسید!

رشد اقتصادی روسیه به 5.4 درصد رسید!

بر اساس گزارش سرویس ملی آمار، اقتصاد روسیه علیرغم تحریم های غرب در سه ماهه اول رشد کرد!

آژانس آمار دولتی روستات در گزارش اولیه ای که روز جمعه منتشر شد،  اعلام کرد تولید ناخالص داخلی روسیه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۴ درصد رشد داشته است. بر اساس برآوردها، روسیه در ژانویه تا مارس رشد قابل توجهی در گردش مالی خرده فروشی (۱۰.۵ درصد افزایش)، تولید (۸.۸ درصد افزایش) و ساخت و ساز (۳.۵ درصد) داشته است.

داده های Rosstat با برآورد قبلی وزارت اقتصاد مطابقت دارد، اما از بانک روسیه (رشد ۴.۶ درصدی) و انتظارات تحلیلگران (۵.۳ درصد) فراتر است. این آژانس قرار است اطلاعات دقیق تری از تولید ناخالص داخلی را در اواسط ژوئن منتشر کند. بر اساس پیش‌بینی قبلی بانک روسیه، انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم به دلیل سخت‌تر شدن شرایط مالی کاهش یابد. با این حال، تنظیم کننده انتظار دارد که تقاضای مصرف کننده و سرمایه گذاری بالا بماند و به رشد اقتصادی ادامه دهد.

این داده های مثبت با وجود دورهای متعدد تحریم های غرب از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به دست آمده است. این اقدامات از لیست سیاه اکثر بانک های روسیه و حذف آنها از سیستم پیام رسانی بین بانکی سوئیفت تا مسدود کردن حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی روسیه را شامل می شود.

در نتیجه، تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ با کاهش ۱.۲ درصدی مواجه شد. با این حال، داده های سال ۲۰۲۳ نشان داد که اقتصاد بهبود یافته است و رشد ۳.۶ درصدی را ثبت کرده است. بسیاری از تحلیلگران این عملکرد را به محور تجاری روسیه به شرق و سیاست های اقتصادی اعمال شده برای خنثی کردن تأثیر محدودیت ها نسبت می دهند. در ماه آوریل، صندوق بین‌المللی پول (IMF) اعلام کرد که انتظار دارد اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۴ سریع‌تر از همه اقتصادهای پیشرفته رشد کند. پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی ۳.۲ درصد افزایش یابد، بیش از نرخ رشد مورد انتظار برای ایالات متحده (۲.۷ درصد) و بریتانیا. (۰.۵٪)، آلمان (۰.۲٪) و فرانسه (۰.۷٪).

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه پیشتر گفته بود که انتظار دارد رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۴ برابر با سال گذشته باشد، در حالی که بانک روسیه در پیش بینی های خود محتاط تر بوده و رشد ۲.۵ تا ۳.۵ درصدی را پیش بینی کرده است.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی