به گزارش پایروس، برآوردهای مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA) نشان داد درآمد سوخت‌های فسیلی روسیه در دسامبر نسبت به نوامبر، هشت درصد کاهش یافت که ۶۳ میلیون دلار (۵۸ میلیون یورو) کاهش روزانه بوده است.

تنش‌های ژئوپلیتیکی دریای سرخ بر عبور نفتکش‌های روسیه یا تجارت این کشور در ماه میلادی گذشته تاثیر نگذاشت. تعداد نفتکش‌های روسی که در دسامبر از کانال سوئز عبور کردند، بر مبنای ماه به ماه، سه درصد افزایش یافت.

طی ماه میلادی گذشته، ۶۴ درصد نفت روسیه توسط ناوگان نفتکش‌های شبح حمل شد، در حالی که نفتکش‌های تحت مالکیت یا بیمه کشورهایی که سیاست سقف قیمت گروه هفت را اجرا می‌کنند، ۳۵ درصد از نفت روسیه را در دسامبر حمل کردند.

چند روز پیش، اندیشکده  CREA در تحلیلی جداگانه اعلام کرد که طی ۱۲ ماه از زمان اجرایی شدن سقف قیمت نفت گروه هفت در پنجم دسامبر سال ۲۰۲۲، نفت روسیه به ارزش ۵۰.۳ میلیارد دلار (۴۶.۴ میلیارد یورو) توسط نفتکش‌هایی حمل شده که تحت پوشش بیمه حمایت و خسارت انگلیس بودند. همچنین از زمان اجرایی شدن تحریم‌ها تا اوایل نوامبر سال میلادی گذشته، ۳۳ درصد از کل نفت روسیه از نظر حجمی، توسط نفتکش‌هایی حمل شده که در انگلیس بیمه شده بودند.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) هفته گذشته اعلام کرد با وجود حجم صادرات بالاتر، افزایش تخفیف‌ها برای گریدهای نفتی روسی و قیمت‌های بین‌المللی پایین‌تر، درآمد صادرات نفت روسیه را در دسامبر به پایین‌ترین حد در شش ماه گذشته رساند. این آژانس در گزارش بازار نفت خود در ژانویه اعلام کرد، کل صادرات نفت روسیه از جمله نفت و سوخت، در آخرین ماه سال ۲۰۲۳، با ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش در مقایسه با نوامبر، به ۷.۸ میلیون بشکه در روز رسید.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، با وجود بالاترین حجم صادرات در ۹ ماه گذشته، درآمد روسیه از صادرات به پایین‌ترین سطح خود در شش ماه گذشته سقوط کرد و به ۱۴.۴ میلیارد دلار رسید. این کاهش، نتیجه تخفیف بالاتر قیمت نفت روسیه در مقایسه با شاخص‌های قیمت بازار و کاهش کلی قیمت‌های پایه بین‌المللی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *