خرید ۹۱ درصدی از نفت صادراتی ایران توسط چین

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

طبق گزارش واشنگتن‌پست چین با خرید ۹۱ درصد از نفت صادراتی ایران، تنها کشوری است که بعد از اعمال‌ تحریم آمریکا، خرید نفت از ایران را نه تنها حفظ کرده بلکه ۷۵ درصد نیز افزایش داده است.

به گزارش پایگاه خبری پایروس؛ به نقل از شهرخبر، «چین، دوست دوران سختی‌ها است» این جمله را نه دولتمردان فعلی، بلکه محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه ایران بعد از خروج آمریکا از برجام و هر چند دیر؛ ولی بالاخره در مراسم امضای سند همکاری ۲۵ ساله اذعان می‌کند.

واشنگتن‌پست اخیرا در گزارشی عنوان کرده که در سال ۲۰۲۳، میزان ۹۱ درصد از نفت ایران به مقصد چین صادر شده و چینی‌ها تنها خریدار جدی نفت ایران در شرایط تحریم هستند.

به بیان دیگر، از مجموع بیش از ۱۰ خریدار نفت ایران در سال ۲۰۱۷ (قبل تحریم دوره دوم)، فقط چینی‌ها هستند که خرید نفت از ایران را نه تنها حفظ کرده بلکه سهم خود از سبد صادراتی ایران را ۶۵ درصد افزایش داده‌اند.

طبق گزارش موسسه کپلر، بعد از امضای سند همکاری ۲۵ ساله، رقم صادرات نفت ایران به چین به یک میلیون و ۲۳۵ هزار بشکه افزایش یافته است؛ این میزان حتی ۷۵ درصد بیشتر از خرید چینی‌ها از ایران در شرایط غیرتحریمی (برجام) است.

بدین ترتیب، میزان درآمد نفتی ایران از چین در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود، ۱۰ برابر سال ۲۰۲۰؛ عددی که با آن می‌توان خطوط راه‌آهن ایران را ۲۰۰ درصد افزایش و توسعه داد و ۲۴ هزار کیلومتر خط ریلی جدید ساخت.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی