امروز ۲۵ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

افزایش ۴۰ درصدی عرضه گاز خط لوله روسیه به اتحادیه اروپا

ودوموستی با استناد به داده های انتقال گاز گزارش داد که عرضه گاز روسیه به اتحادیه اروپا از طریق خط لوله ترک استریم در هفت ماهه اول سال جاری بیش از ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

این نشریه خاطرنشان کرد که سوخت روسیه به دلیل موج گرما در اروپا و آسیا تقاضای زیادی دارد.

 

ودوموستی با استناد به داده های گروه انتقال گاز اروپایی Entsog نوشت، در ماه جولای، غول انرژی دولتی روسیه گازپروم بیش از ۱.۵ میلیارد متر مکعب گاز از طریق ترک استریم به اتحادیه اروپا تحویل داد که ۲۹ درصد بیشتر از ماه قبل بود. تحویل سال به سال ۹ درصد افزایش یافت.

ترک‌استریم یک خط لوله گاز طبیعی است که از روسیه به ترکیه از طریق دریای سیاه می‌رود و سپس تا مرز یونان، عضو اتحادیه اروپا ادامه می‌یابد. مسیر دیگر گاز خط لوله روسیه برای رسیدن به بلوک از طریق سیستم ترانزیت در اوکراین است.

دولت اتحادیه اروپا وعده جدیدی از گاز روسیه می دهد

گازپروم زمانی تامین کننده اصلی گاز اتحادیه اروپا بود. با این حال، پس از آغاز درگیری بین کی‌یف و مسکو، به دلیل تحریم‌های غرب و خرابکاری خطوط لوله نورد استریم، صادرات خود به این بلوک را به شدت کاهش داد.

اتحادیه اروپا همچنین تصمیم گرفته است که وابستگی خود به گاز خط لوله روسیه را کاهش دهد و به جای آن خرید گاز طبیعی مایع (LNG) را عمدتاً از ایالات متحده افزایش دهد.

طبق گزارش بلومبرگ، گزارش‌ها حاکی از آن است که تامین‌کنندگان آمریکایی در ماه ژوئیه محموله‌های خود را به اتحادیه اروپا کاهش دادند و در عوض تانکرهای LNG خود را به مناطق پردرآمد آسیا فرستادند. این منبع گفت که ماه گذشته، ایالات متحده بیش از هر ماه دیگر از سال ۲۰۲۱ گاز خود را از طریق دریا به مصرف کنندگان آسیایی ارسال کرد و افزود که تقاضا در منطقه به دلیل هوای گرم افزایش یافته است.

 

نمایندگان مجلس هلند نسبت به افزایش واردات گاز روسیه هشدار دادند

تحریم‌های مرتبط با اوکراین که توسط بروکسل علیه روسیه وضع شده است، تاکنون عرضه گاز از طریق خط لوله را هدف قرار نداده است، اما بسیاری از اعضا از جمله لهستان، بلغارستان، فنلاند، هلند و دانمارک واردات خود را به‌طور داوطلبانه متوقف کرده‌اند. با این حال، چندین کشور اتحادیه اروپا از جمله اتریش، مجارستان، اسلواکی و ایتالیا همچنان گاز خط لوله روسیه را وارد می کنند.

 

قرارداد ترانزیت گاز بین گازپروم و اوکراین در پایان سال جاری به پایان می رسد و کی یف اعلام کرده است که برنامه ای برای تمدید آن ندارد. ماه گذشته گزارش شد که چندین کشور اتحادیه اروپا در حال بحث در مورد راه هایی برای ادامه جریان گاز از طریق شبکه ترانزیتی اوکراین پس از سال ۲۰۲۴ هستند.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی