امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اتصال خودپردازهای ایران و روسیه از یک ماه دیگر

براساس قرارداد پیمان پولی بین ایران و روسیه، از ابتدای شهریور ماه شبکه بانکی ایران به شبکه بانکی میر روسیه (سیستم پرداخت ملی روسیه) متصل می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در حذف دلار از مبادلات تجاری و بانکی میان کشورها ایفا کند.

به گزارش پایروس نیوز، در روز (۱۶ تیرماه سال جاری) با سفر محمدرضا فرزین – رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران – به روسیه، پیمان پولی بین دو کشور، منعقد شد؛ این پیمان همکاری تجاری میان دو کشور را به شکل مطلوبی افزایش می‌دهد و با ایجاد یک ساختار و شبکه بانکی جدید میان دو کشور، بستر دلارزدایی و حذف تدریجی دلار به عنوان ارز واسطه‌ای در مبادلات میان طرفین را فراهم می‌سازد.

رئیس کل بانک مرکزی در این باره گفت که قرارداد پیمان پولی دوجانبه به منظور تامین (معاوضه) نقدینگی به پول‌های ملی برای تبادلات تجاری امضا شده و به زودی با افتتاح زیر ساخت معاملات توافقی ریال برون مرزی (ریال آفشور) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، دستورالعمل‌های لازم به شبکه بانکی و بازرگانان ابلاغ می گردد.

بر همین اساس سند همکاری جدیدی در خصوص اقدامات مشترک آتی به امضای رؤسای کل بانک‌های مرکزی دو کشور رسید و رویکرد جدیدی برای دلار زدایی و کاهش خطرات تحریمی، اتخاذ شده است.

علاوه بر این امکان ارسال پیام استاندارد بانکی و توسعه زیرساخت پیام رسان بانکی بین ایران و روسیه، یکی از اقداماتی بود که بستر آن فراهم شده است. همچنین یکی از الزامات مبادله بانکی بین ایران و روسیه، اتصال شبکه کارتی بانک‌های دو کشور به یکدیگر است.

یک کارشناس انرژی با بیان این که قرارداد گازی اخیر بین ایران و روسیه و همچنین ایران و ترکمنستان موجب افزایش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات فعلی گاز ایران شده است، گفت: به دلیل ماهیت بسیار مهم و راهبردی گاز در توسعه صنعتی و گرمایشی، کشورهای مورد تعامل با ایران بدون توجه به تحریم‌ها، به تجارت گازی با ایران اقدام خواهند کرد و این رویکرد به معنای تحولات عظیم در صنعت گاز ایران است.

 

بنا به گزارش پایگاه خبری اقتصاد ایران و روسیه، مهدی هاشم‌زاده کارشناس انرژی در رابطه با دیپلماسی فعال انرژی ایران در حوزه فعال‌سازی تعاملات گازی بین ایران و همسایگان در سه قرارداد اخیر خود اظهار کرد: ایران در سال ۱۴۰۳ در حوزه گازی توافقات راهبردی و بسیاری کلیدی را به امضا رسانده که زمینه‌ساز تبدیل شدن ایران به هاب گازی منطقه خواهد شد. این توافقات درآمد ارزی ایران از محل صادرات و انتقال گاز طبیعی به همسایگان را با رشد چشم‌گیری مواجه خواهد کرد و مهم‌ترین قدم در راستای بازطراحی تجارت انرژی ایران مبتنی بر افزایش سهم ایران از تعاملات گازی بین‌المللی و منطقه‌ای می باشد.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی