امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فرصت اکسپو ژاپن را جدی بگیریم

فرصت اکسپو ژاپن را جدی بگیریم

پایگاه خبری پایروس– هنوز اشک‌ها و بغض‌هایم در روز اختتامیه اکسپو دوبی را فراموش نکرده‌ام، هنوز فراموش نکرده‌ام فرصتی را که می‌شد بهترین معرفی را از ایران عزیز داشت را چه زود از دست دادیم. هنوز برخورد نه چندان شایسته مسئول غرفه ایران را با بازدید‌کنندگان خصوصاً هموطنان عزیز از یاد نبرده‌ام که زمزمه‌های می‌شنوم از تلاش برای شرکت نکردن ایران در اکسپو ۲۰۲۵.

متأسفانه با اینکه اکسپو‌های جهانی یک پلتفرم منحصر به فرد برای دیپلماسی عمومی و برندسازی ملت‌ها و کشورها است، از چشم مسئولین ما به دور مانده و لزوم بررسی و توجه بیشتر به آن کاملاً محسوس است.

البته با آمدن تیم جدید در شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران امیدواریم توجه ویژه و متفاوتی به این رویداد بزرگ که به عنوان المپیک تجاری صنعتی می‌توان از آن نام برد، بشود و غرفه ایران حرفی برای گفتن داشته باشد.

فرصت‌های بسیاری در اکسپو پیش رو که در سال ۲۰۲۵ در ژاپن برگزار می‌گردد، وجود دارد. خصوصاً اینکه موضوع پایه این اکسپو باغبانی و کشاورزی است و ایران یک کشور چهار فصل و پر محصول است و حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

این بار توقع داریم مدیران مربوطه به بخش خصوصی توجه بیشتری در برگزاری این رویداد داشته باشند و به جای اینکه فقط به آوردن یک رستوران آن هم با غذاهای خیلی معمولی و کمترین کیفیت و یک مجموعه عرقیجات گیاهی! بسنده کنند، از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنند و ایران را در حد ایران معرفی کنند.

بازکنندگان میلیونی این رویداد به راحتی می‌توانند، به بهترین فرصت در جهت ترویج فروش محصولات ایرانی و صادرات خدمات فنی مهندسی نخبگان یرانی که بدون اغراق از ارزان‌ترین و با کیفیت‌ترین خدمات در جهان می‌باشد، منجر شود.

برقراری ارتباط با سایر شرکت‌ها، نهادها، و تجارت‌های بین‌المللی برای فرصت‌های همکاری و تبادل تجاری مسئله دیگری است که نباید از آن غافل شد.

باید بستری فراهم شود تا شرکت‌های دانش بنیان و شرکت هایی که عملاً محصول یا خدمات قابل رقابتی برای عرضه دارند، با دریافت تسهیلات در این رویداد بزرگ شرکت کنند.

ایجاد یک رسانه اختصاصی برای ایران به زیان‌های مختلف و معرفی آن در مدت باقی‌مانده تا اکسپو ژاپن می‌تواند بازدید‌کننده بیشتری را جذب غرفه ایران کند و در صورت قوی عمل کردن آن، می‌تواند به پادزهری در مقابله با جو رسانه‌ای که دشمنان خارجی و مزدوران داخلی آن برای سیاه‌نمایی کشور عزیزمان ایجاد کرده‌اند، تبدیل شود.

البته افزایش شناخت برند و تبلیغات در محیط جهانی پژوهش و توسعه، شناسایی فرصت‌های جدید، ایده‌پردازی و شرکت در پروژه‌های تحقیق و توسعه و از همه مهم‌تر؛ جلب توجه سرمایه‌گذاران و مشتریان برای افزایش سرمایه‌گذاری یا همکاری‌های مالی مطالبی هستند که هرکدام بحث مفصلی دارد و حائز اهمیت است.

…و در آخر اینکه شاید الان زیر ساخت‌های موجود تناسب نداشته باشد اما قطع به یقین ایران می‌تواند از الان برای میزبانی اکسپو ۲۰۳۵ و یا حتی ۲۰۴۰ برنامه‌ریزی کند، قطعاً این مسئله با کارشناسی دقیق و اعتماد به جوانان ایران اسلامی و همچنین بخش خصوصی امکان‌پذیر خواهد بود.

امیدوارم شاهد اعتلای نام مقدس کشور عزیزمان ایران در اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن باشیم.

دکتر حسین نادری

رییس و بنیان‌گذار کانون اقتصادی ایرانیان خارج از کشور (ECOIA)

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی