به گزارش پایگاه خبری پایروس؛«قیمت جهانی حمل و نقل هوایی برای اولین بار طی ۷ هفته قبل از آغاز سال نو قمری در آسیا افزایش یافت، زیرا حملات به کشتیهای باری در دریای سرخ باعث شد شرکتها به حمل و نقل هوایی گرانتر متوسل شوند»، این را رویترز در گزارش امروز سه شنبه خود اعلام کرد.
با تشدید تنش در دریای سرخ در نتیجه حملات نظامی آمریکا و انگلیس به یمن و تاکید نیروهای مسلح یمن بر تداوم حمله به کشتیهای مرتبط با رژیم صهیونیستی تا زمان توقف تجاوز و محاصره علیه نوار غزه، عبور و مرور کشتیها از تنگه باب المندب در جنوب دریای سرخ دچار اختلال شده است در حالی که ۱۲ درصد از تجارت جهانی که سالانه حدود یک تریلیون دلار برآورد می شود از این آبراهه عبور میکند.
رویترز امروز به نقل از آژانس دادههای قیمتی TAC Index آورده است که شاخص باری هوایی بالتیک که نرخ معاملات هفتگی برای حملونقل عمومی در تعدادی از مسیرها را نشان میدهد، در هفته منتهی به دیروز دوشنبه ۶.۴ درصد افزایش یافت.
این خبرگزاری افزود، شرکتهای حمل و نقل دریایی از زمان تشدید تنش در دریای سرخ با تغییر مسیر کشتیهایشان به سمت دماغه امید نیک در جنوب آفریقا یک تا چند هفته بر طول مدت سفر رساندن کالا به مقصد افزودهاند افزون بر اینکه نرخ کرایه حمل کالا را هم بالا بردهاند. آژانس شاخص TAC تاکید کرد: این افزایش نرخ حمل و نقل هوایی مطابق با انتظارات درباره افزایش قیمتها به دنبال اختلالات حمل و نقل در دریای سرخ است اگرچه قیمتها اغلب در دوره منتهی به سال نو چینی افزایش نمییافت.
رویترز آورده است، بسیاری از کارخانهها در چین درهای خود را برای تعطیلات ۸ روزه سال نو قمری که امسال از ۱۰ فوریه(۲۱ بهمن) آغاز میشود، میبندند و شرکتهایشان هم به دنبال تحویل موجودی به مشتریان قبل از آن هستند. بر اساس این گزارش، قیمت حمل و نقل هوایی از شانگهای چین دیروز دوشنبه ۸.۸ درصد به صورت هفتگی افزایش یافت که ناشی از افزایش قابل توجه کالا به اروپا بود.
نرخ حمل و نقل هوایی خارج از مبدا هنگ کنگ(شهر بندری که در حال حاضر از مهمترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان بهشمار میرود.)نیز ۵.۹ درصد افزایش یافت، در حالی که نرخ حمل و نقل هوایی خارج از مبدا جنوب شرق آسیا نیز ۱۰ درصد افزایش یافت. دریای سرخ که به کانال سوئز منتهی می شود، در مسیر اصلی تجاری بین شرق و غرب، از مراکز تولیدی در آسیا به اروپا و سپس به سواحل شرقی قاره آمریکا قرار دارد.
دریای سرخ و کانال سوئز در مسیر تجاری اصلی قرار دارند که حدود ۱۲ درصد از ترافیک جهانی کشتیرانی از آن عبور میکند و کانال سوئز کوتاهترین مسیر دریایی بین آسیا و اروپا است. در هفتههای اخیر، شرکتهای حملونقل بیشتر به استفاده از حملونقل هوایی متوسل شدهاند و برخی از مشتریان برای جلوگیری از تاخیر در رسیدن کالاهایشان، شروع به ارسال هوایی جزئی یا کلی کالاهایشان کردهاند. چندین شرکت لجستیک آلمانی، فرانسوی و آمریکایی اعلام کردند که در تلاش برای ایجاد فضای اضافی حمل و نقل هوایی هستند.
رویترز به نقل از منابع لجستیک آورده که مشتریان در حال بررسی فرصتهای حمل و نقل چند وجهی هستند، مانند اینکه در ابتدا کالاها از طریق دریا به خاورمیانه برسند و سپس از آنجا به شکل هوایی به اروپا ارسال شوند. با این حال، با توجه به اینکه بحران کشتیرانی با آرامش تقاضا به دنبال تعطیلات سال نو همزمان شده، نرخ حمل و نقل هوایی نسبتاً ثبات داشته است.
نرخ جهانی حمل و نقل هوایی از اوایل سال ۲۰۲۲ از بالاترین رکورد خود در طول همه گیری کرونا روند کاهشی داشته است. دیروز دوشنبه، شاخص حمل و نقل هوایی برای منطقه بالتیک (شمال شرق اروپا) نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۴ درصد کاهش یافت. بر اساس دادههای انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA)، حمل و نقل هوایی – که گران تر از حمل و نقل دریایی است، کمتر از ۱٪ تجارت جهانی را از نظر حجم تشکیل میدهد.