به گزارش پایروس،تجارت الکترونیکی معمولا کاربرد وسیعتری از خرید و فروش اینترنتی دارد؛ یعنی نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت است بلکه سایر جنبههای فعالیت تجاری، مانند خریداری، صورتبرداری از کالاها، مدیریت تولید و تهیه و توزیع و جابهجایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش را دربرمیگیرد. با این اوصاف مفهوم تجارت الکترونیکی بسیار از گستردهتر کسب و کار الکترونیکی است.
بر این اساس تجارت الکترونیکی را میتوان انجام هرگونه امور تجاری بصورت آنلاین و ازطریق اینترنت و یا هرگونه معاملهای دانست که در آن خرید و فروش کالا و یا خدمات از طریق اینترنت صورت پذیرد و به واردات و یا صادرات کالا و یا خدمات منتهی میشود. اگر کالا دیجیتالی باشد یا به شکل آنلاین برای کالاهای فیزیکی در خانه یا محل کار مشتری تحویل شود، جزو تجارتهای الکترونیک به حساب میآید. البته بدیهی است که این فرآیند نیازمند دسترسی به اینترنت از سوی کاربران برای مشاهده محصولات و سفارش آنلاین کالاها یا خدمات است.
اخیرا، محمود لیائی- مدیرعامل شرکت ملی پست- به منظور بازدید از پست کرهجنوبی و انتقال تجارب دو کشور در فرایندهای پستی نوین به سئول سفر کرد.
برگزاری نمایشگاه مشترک تمبر؛ چاپ تمبر مشترک ایران و کره جنوبی و راه اندازی سامانه تجارت الکترونیک جهت خرید شهروندان ایرانی و کرهای از فروشگاههای تجارت الکترونیک دو کشور از جمله مواردی بود که در این نشست مطرح شد.
همچنین طی این نشست در خصوص موضوعاتی چون تسهیل ارتباط بین پست ایران با اپراتورهای دولتی و خصوصی پست کره جنوبی و بررسی راههای افزایش ترافیک پستی بین دو کشور گفتگو و تبادل نظر شد. درخواستهای نمایندگان پست ایران از همتایان کره جنوبی در این دیدار پیگیری شد.
چندی پیش وی در محل وزارت امور خارجه با علی باقری کنی – معاون سیاسی این وزارتخانه- دیدار کرد که در آن نشست نشست گسترش ارتباطات پستی با کشور روسیه و پیگیری احیای این ارتباطات با کشور عربستان هم مورد تاکید قرار گرفت.
پشتیبانی وزارت امور خارجه از تشکیل اتحادیه پستی جهان اسلام؛ حمایت از تعاملات سیاسی، استفاده از ظرفیت چاپ تمبر مشترک خصوصا در روابط سیاسی از دیگر مباحث مطروح شده در این جلسه بود.