به گزارش پایروس به نقل از ایسنا، در راستای توسعه فعالیتهای حمل و نقلی، ترانزیتی و تجاری در مسیر کریدور شمال-جنوب، امور حملونقل بینالمللی، کارنهتیر و آتآ اتاق ایران و نمایندگی بازرگانی روسیه در ایران (موسسه آسماپ) تصمیم گرفتند، ابعاد و زمینههای لازم برای انعقاد تفاهمنامه را بررسی کنند.
در همین رابطه رستم ژیگانشین، رئیس نمایندگی بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران با بهنام فرامرزیان، مدیر امور حملونقل بینالمللی، کارنهتیر و آتآ اتاق ایران دیدار کرد.
در این نشست بر اهمیت نقش حملونقل و لجستیک در تقویت مراودات اقتصادی بین دو کشور اشاره و همکاری در قالب یک تفاهمنامه بین اتاق ایران و موسسه آسماپ مورد تأکید قرار گرفت.
به همین منظور مقرر شد رایزنیهای لازم از سوی دو طرف صورت گیرد و زمینههای همکاری هرچه سریعتر مشخص و مورد توافق قرار گیرد.
چندی قبل، مدیر حملونقل بینالمللی و کارنه تیر اتاق ایران با تشریح مسائل مهم حوزه کارنه تیر میان ایران و روسیه بیان کرده بود: روسها در این حوزه دو موضوع مهم دارند که اخیراً هم در کمیسیونهای مشترک حمل و نقلی مطرح بوده است. اول موضوع مجوز تردد است. در حال حاضر مجوز تردد دو طرفه در توافقات حمل و نقلی و وزارتخانههای راه دو کشور برداشته شده اما دو کشور فقط برای کشور ثالث به یکدیگر مجوز میدهند.
او افزود: طرف ایرانی مایل است مجوز ثالث هم برداشته شود و این پیشنهاد را قبلاً هم به روسها ارائه کردیم. اما روسها به عکس به دنبال افزایش و نه حذف این مجوزها هستند. قرار است این موضوع را همزمان با حضور هیات روسی در تهران با بخش خصوصی و دبیر کل اتحادیه حملونقل روسیه مطرح کنیم.
فرامرزیان ادامه داد: موضوع مهم بعدی برای روسها، نرخ مابهالتفاوت سوخت است که این موضوعی دولتی و حاکمیتی است و ما به عنوان بخش خصوصی از مسئولین خواستهایم که در جلسات c2b شرکت کنند و به سؤالات درباره نرخ مابهالتفاوت سوخت و چگونگی ارائه سوخت در جایگاهها به کامیونهای روسی پاسخ دهند.
مدیر حملونقل بینالمللی و کارنه تیر اتاق ایران با اشاره به اینکه برای بخش خصوصی ایران حذف مجوزهای ثالث با روسیه و روانسازی کامل حملونقل میان دو کشور اهمیت زیادی داشته و خواستار لابیهای دولتی برای عملیاتی شدن آن هستیم گفت: علاوه بر این مشخص شدن نرخ مابهالتفاوت سوخت و شفافیت در این بخش نیز برای ما مهم است.
او افزود: دلیل اهمیت این موضوع این است که مایلیم کامیونهای روس به عمق ایران بیایند و فقط در مرز آستارا تخلیه و بارگیری نشوند. این امر سبب میشود هم نوعی توازن حمل و نقلی بین دو کشور ایجاد شود و هم شرکتهای حملونقل فعال در مسیر با مشکلات یکدیگر بیشتر آشنا شوند و در رفع این مشکلات بیشتر کوشا باشند.