امروز ۱۴ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ریزش بازار سرمایه به این دلیل که متولی ندارد!

به گزارش پایروس به نقل از تجارت نیوز، بورس تهران این روزها محل بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران وفادار شده است. ریزش‌های پیاپی بازار سهام که از نیمه اردیبهشت‌ماه اغاز شده، ظن دستکاری شاخص، دسترسی کدهای خاص به رانت اطلاعاتی، دخالت دولت در مسیر بورس و مواردی از این دست را افزایش داده است.

از سوی دیگر، این روزها بورس به معنای واقعی قربانی کسری بودجه دولت شده و شوک دست‌اندازی دولت رئیسی به سود صنایع، ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار را افزایش داده است. هومن عمیدی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، به بررسی وضعیت فعلی بازار سرمایه و مسیر پیش روی آن پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

نقشه بازار سرمایه

عوامل ایجاد بحران در بازار سهام

به نظر می‌رسد این روزها بازار سهام دچار وضعیتی بحرانی شده است؛ عامل اصلی ایجاد چنین وضعیتی را چه می‌دانید؟

مهم‌ترین مشکل بازار در حال حاضر این است که متولی ندارد! آقایانی که در سازمان بورس نشسته‌اند وعده‌هایی در خصوص بازار به سهامداران دادند که هیچ کدام محقق نشد. قرار بود تصمیمات غیرکارشناسی و خلق‌الساعه برای بازار گرفته نشود که متاسفانه گرفته شد!

آیا در این مواقع، رگولاتور نباید با کمک ابزارهای خود، در نقش تعدیل‌کننده بازار ظاهر شود؟

صندوق تثبیت بازار در حال حاضر کجاست و چه کاری انجام می‌دهد؟ استفاده از منابع این صندوق به طور مثال هنگامی که شاخص کل تا محدوده یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد سقوط کرد، به عنوان حمایت نیست. در این محدوده به طور قطع سهامداران خود، دست به خرید خواهند زد.

اگر قصدی مبنی بر رشد و افزایش نقدشوندگی بازار وجود دارد، باید اعتماد به بازار تزریق شود. پرتفوی سهامداران بانک‌های معروف بیش از ۳۰ درصد ریزش داشته است. این موضوع قابل تعمیم به کلیت بازار است. بازار‌گردان‌های گروه‌های دیگر نیز فقط در منفی‌ها خرید می‌کنند. خرید بازارگردان در سوی منفی دامنه نوسان به معنی آن است که بازار هنوز باید به روند اصلاحی ادامه دهد. این هینت غلطی است که دارند به بازار می‌دهند.

ریزش بازار سرمایه

آیا می‌توان انتظار داشت هرجا که بازار پس از رشدی تند و تیز وارد فاز اصلاحی شد، صندوق با نقش پدرانه بازار را بخرد و آن را به ریل صعود بازگرداند؟

با مطالعه ارکان و ماهیت این صندوق درمی‌یابیم که برای همین هدف تعبیه شده است. ضمن اینکه بخش زیادی از منبع صندوق، پول‌های خود بازار است که در این صندوق ذخیره شده است. هدف صندوق تثبیت این است که هر زمان بازار در چالشی قرار گرفت، منابع شرکت‌های بزرگ که به این صندوق پرداخت می‌شود، صرف حمایت از بازار شود. قرار نیست این صندوق از بازار نوسان بگیرد و یا بازار را به چالش بکشد!

در واقع سوپاپ اطمینانی است برای حمایت از بازار در زمانی که فاز پنیک به وجود آمده و بورس بدون دلیل بنیادی در حال ریزش است. گزارش‌های خوبی که از شرکت‌ها منتشر می‌شود، موید وضعیت خوب شرکت‌هاست. اما بی اعتمادی در نحوه بازارگردانی سهام باعث این وضعیت شده است.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی