امروز ۱۳ دی ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جریمه ۱۴ میلیون دلاری متا برای جمع‌آوری مخفیانه اطلاعات فیس‌بوک

به گزارش پایروس، دادگاه فدرال استرالیا همچنین به شرکت متا دستور داد از طریق زیرمجموعه‌های خود شامل فیس‌بوک اسرائیل و اپلیکیشن Onavo که اکنون فعالیت ندارد، ۴۰۰ هزار دلار استرالیا هزینه‌های حقوقی را به کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا پرداخت کند که این شکایت مدنی را مطرح کرده بود.

این جریمه به یک رشته از مسائل حقوقی متا در استرالیا پایان می‌دهد که مربوط به استفاده از اطلاعات کاربران بود و از زمان افشای رسوایی جهانی درباره استفاده غیرقانونی شرکت تجزیه و تحلیل داده “کمبریج آنالیتیکا” از اطلاعات کاربران فیس‌بوک  در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا، جریان داشت. متا هنوز با اقدام مدنی دفتر کمیسر اطلاعات استرالیا به دلیل همکاری با شرکت “کمبریج آنالیتیکا” در استرالیا مواجه است.

حکم روز چهارشنبه مربوط به سرویس VPN به نام Onavo بود که شرکت متا (فیس‌بوک  سابق) از اوایل سال ۲۰۱۶ تا اواخر سال ۲۰۱۷ به عنوان راهی برای ایمن نگه داشتن اطلاعات شخصی کاربران، تبلیغ کرده بود.

با این حال، به گفته وندی آبراهام، قاضی استرالیایی، فیس‌بوک برای اهداف تبلیغاتی خود، از این اپلیکیشن برای جمع‌آوری اطلاعات مکانی، زمانی و روال استفاده کاربران از سایر اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند و وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کردند، استفاده کرده بود.

قاضی در حکم خود اعلام کرد: کوتاهی در افشای کافی این موضوع، ممکن است ده‌ها هزار مصرف کننده استرالیایی را از فرصت انتخاب آگاهانه در مورد جمع آوری و استفاده از داده‌های خود قبل از دانلود و یا استفاده از  این اپلیکیشن VPN محروم کرده باشد. دادگاه می‌توانست متا را صدها میلیارد دلار جریمه کند زیرا شهروندان استرالیایی، این اپلیکیشن را ۲۷۱ هزار و ۲۲۰ دفعه دانلود کرده‌اند و هر نقض قانون مصرف‌کننده، ۱.۱ میلیون دلار استرالیا جریمه دارد، اما تخلفات را می‌توان به ‌عنوان یک رفتار واحد توصیف کرد. جریمه مورد توافق هر دو طرف قرار گرفت، اما ضربه کافی دارد تا اطمینان حاصل شود که مبلغ جریمه به گونه‌ای نیست که صرفا به عنوان یک هزینه قابل قبول برای انجام تجارت در نظر گرفته شود.

بر اساس گزارش رویترز، متا که در سال گذشته ۱۱۶ میلیارد دلار درآمد جهانی داشت، در بیانیه‌ای اعلام کرد که کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا اذعان کرده است که این شرکت، هرگز به دنبال گمراه کردن مشتریان نبوده است و در چند سال گذشته، ابزارهایی ساخته‌ایم تا به مردم شفافیت و کنترل بیشتری بر نحوه داده‌هایشان بدهیم.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی