جامعه اقتصادی بدون حمایت خارجی نمی تواند به نیجر حمله کند

به گزارش پایروس به نقل از اسپوتنیک، عبدالرحیم شهو سردبیر آژانس خبری نیجر در خصوص تهدید جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) برای آغاز عملیات نظامی بر علیه نیامی سفر هیان این سازمان به پایتخت نیجر، اعلام کرد که نیروهای این سازمان اقتصادی منطقه ای بدون حمایت خارجی نمی توانند به نیجر حمله کنند.

شهو تاکید کرد: “ما مطمئن هستیم که ECOWAS بدون حمایت از خارج قادر به حمله به نیجر نیست. سربازان ما در برابر قیام و ترور مقاوم می باشند”. وی افزود: “امکان برگزاری مذاکرات همچنان باقیست، اما مداخله – تهدیدی برای اعمال فشار می باشد”.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که اخطارهای داده شده روی ملت و دولت نیجر تاثیری نگذاشته است. سردبیر این آژانس خبری تصریح کرد: “سند این امرف بسیج پویای داوطلبان خواهان دفاع از میهن می باشد. امروز زنان ما تظاهرات را بصورت نشسته در کنار پایگاه نظامی فرانسه در نیجر برگزار کردند تا خواهان خروج نظامیان فرانسوی بعد از آن شوند که ارگان جدید قدرت در کشور – شورای ملی نجات میهن – توافقنامه دوجانبه با فرانسه را ملغی کرد”.

شهو تاکید کرد: “کودتای ضد دولتی رخ داده در نیجر – می تواند زمینه گذار نمونه های مشابه در کشورهای ECOWAS یکی بعد از دیگری باشد. و در تمامی موارد بحث در خصوص مستعمره های سابق فرانسه می باشد. این امر تمایل کشورهای آفریقایی به بازنگری روابطی که اصلی سودمند نیستند با ابرقدرت استعمار گر سابق را نشان می دهد و آنهم در شرایطی که دموکراسی باعث این می شود که نخبگانی را که در طرف محافظت از منافع اربابان غربی هستند، حفظ کند”.

روز 19 آگوست هیات جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا وارد نیامی شد که هدف آن – جستجوی راه های حل و فصل صلح آمیز بحران در این کشور می باشد. شبکه Al Arabiya گزارش می دهد که این هیات از کودتاگران خواسته تا بازوم رئیس جمهور برکنار شده را آزاد نمایند. نمایندگان ECOWAS قصد دیدار با تیانی رهبر شورای ملی نجات میهن و علی مهامان لامین زین نخست وزیر دولت انتقالی را دارد.

تبلیغات