امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تکانه های «غیر قابل ترمیم» برای اقتصاد اسرائیل

تکانه های «غیر قابل ترمیم» برای اقتصاد اسرائیل

پایگاه خبری پایروستعداد کشته‌ها و اسرا و زخمی های رژیم صهیونیستی بی سابقه بود. اما خسارت‌های اقتصادی این رژیم خیلی بیشتر از خسارات نظامی است. و برخی ابعاد اقتصادی جنگ غزه بخصوص در بخش سرمایه گذاری غیر قابل ترمیم است.

منطقه ایی که به آهن ربای جذب سرمایه در خاورمیانه معرف بود ، اکنون شاهد کاهش رتبه اعتباری از «باثبات» به «منفی» است. شرکتهای زیادی یا فعالیتهای خود را متوقف کرده اند ، یا در حال تجدید نظر اساسی در روابط اقتصادی خود با این رژیم هستند. حتی اینتل هم قادر نیست بعنوان بخشی از  متحد اساسی رژیم صهیونیستی یعنی امریکا، سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد دلاری خود در سرزمین های اشغالی را به پیش ببرد.

اقتصاد ۵۲۰ میلیارد دلاری اسراییل تاکنون و پس از شرع جنگ غزه حدود ۴۵ میلیارد دلار برای جلوگیری از کاهش ارزش پول خود هزینه کرده است و هنوز موفق به جلوگیری از سقوط واحد پول خود نشده است. هر شکل (واحد پول اسراییل) از ۲۴۶/. واحد در برابر هر دلار در سال ۲۰۲۱، اکنون به ۴ دلار در برابر هر دلار سقوط کرده است.

رویا پردازی این رژیم برای تبدیل شدن به صادرکننده گاز به اروپا و گرفتن بازار روسیه با حملات پی در پی محور مقاومت، کاملا بر باد رفت و میدان‌های گازی این کشور در تامین انرژی داخلی هم با بحران مواجه شده است. میدان‌های گازی این رژیم ۲۱/۹ میلیارد متر مکعب گاز تولید کردند و ۷۷ درصد انرژی لازم را در اسراییل تامین کردند. اما اکنون شرکتهای آمریکایی قادر به استخراج انرژی در این میدان‌ها نیستند. شرکت شورون فعالیت خود را در میدان گازی تامار تعطیل کرده است و به احتمال زیاد، هم در خواست غرامت خواهد کرد و هم قراردادهای خود را تعدیل خواهد کرد.

برخی ها حمله غزه را به نیابت از روسیه و برای جلوگیری از این رویا پردازی و تلاش برای جایگزین کردن سوخت اسراییل بجای انرژی روسیه در اروپا  می دانند.

جنگ غزه در سال ۲۰۰۸ تنها ۸۳۵ میلیون دلار به این رژیم خسارت زد اما پیش بینی ها حاکی از زیان و خسارت بیش از ۵۰ میلیارد دلاری این رژیم در جنگ کنونی و تاکنون دارد.

۳۵۰ هزار نیروی ذخیره که در کارخانجات این رژیم فعال بودند، اکنون به جنگ بعنوان نیروی ذخیره فراخوانده شده اند. و ۱۸۰ هزار نیروی کار کرانه باختری و نوار غزه هم امکان حضور در سرکار کار خود را ندارند.

سرانه تولید ناخالص داخلی اسراییل ۵۳/۲۰۰ دلار بوده که این رقم در نوار غزه ۳۵۰۰ دلار است و ادامه جنگ خسارت‌های رژیم صهیونیستی را چندین برابر فلسطینی ها می کند.

هزینه تامین سلاح و مقابله با حملات فلسطینی ها بشدت بالا رفته است و جبران خسارتهای وارد هر روز دشوار تر می شود. هزینه هر شلیک گنبد آهنین ۵۰ هزار دلار است. هر چند کنگره آمریکا قصد دارد بسته صد میلیاردی کمکهای خود را تصویب کند و تا کنون هم بیش از ۱۴ میلیارد دلار به اسراییل کمک کرده و در. کشتار کودکان فلسطینی مثل همیشه سهیم و شریک شده است.

درآمد گردشگری ۵/۵ میلیارد دلاری اسراییل در سال گذشته کاملا مختل شده است و بسیاری از شرکتهای هواپیمایی پروازهای خود را به سرزمین های اشغالی لغو کرده اند و مطالبه حدود ۶ میلیارد دلار غرامت شرکتهای بیمه ایی خود را داشته اند.

هزینه بازسازی شهرکهای صهیونیست نشین به بالای ۱۰ میلیارد شکل رسیده است. و سلاح های فلسطینی ها و محور مقاومت هر روز قدرت تخریب بیشتری پیدا می کنند.

بلومبرگ نفت ۱۵۰ دلاری و زبان ۱/۵ تریلیون دلاری را به اقتصاد جهان پیش در اثر جنگ غزه با اشغالگران قدس بینی کرده اند. بیشترین خسارت هم گریبان شرکتهای آمریکایی را گرفته است.

با گسترش حملات فلسطینی ها ریسک سرمایه گذاری در اسراییل بیشتر شده است و بسیاری از شرکتهای خارجی فعالیت های اقتصادی خود را متوقف کرده اند و پیش بینی اقتصادی مناسبی در سرزمینهای اشغالی نمی توان داشت. قدرت این حملات در ۷۵ سال گذشته همواره افزایشی بوده است.

مهمترین بخش حملات فلسطینی ها تخریب چشم انداز سرمایه گذاری در سرزمینهای اشغالی است.

مجید گودرزی

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی