امروز ۳ دی ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ایران با داشتن ۴۵ مرکز تجاری در جهان فقط ۲۰ رایزن بازرگانی دارد

به گزارش پایروس به نقل از مهر، مهدی ضیغمی در نخستین نشست هم‌اندیشی مراکز تجاری ایران در خارج از کشور، اظهار داشت: ایران از تمرکز و وابستگی بر صادرات نفتی و خام‌فروشی عبور کرده است. سال گذشته بر همین اساس ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران افزود: پتروشیمی برای ایران درآمدزا و ارزآور است و کاهش دو میلیارد دلاری تجارت ایران در سه ماه نخست امسال به دلیل تحولات نرخ ارز و تحولات بازار پتروشیمی بوده اما در بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی افزایش یا ثبات را تجربه کردیم که نشان‌دهنده عملکرد مثبت کشور در این شاخه‌های تجاری است.

ضیغمی با بیان اینکه از دستیابی به اهداف صادراتی برای تجارت کالاهایی با ارزش افزوده بالا فاصله داریم، خاطرنشان کرد: وظیفه گسترش روابط تجاری و اقتصادی را برعهده ‌داریم و سازمان توسعه تجارت نیز ترویج، توسعه و تمرکز را در دستور کار قرار داده تا با استفاده از ابزارهای لازم به اهداف توسعه مبادلاتی دست یابد.

او افزود: زیرساخت‌های تجاری، پایانه‌های صادراتی، برگزاری نمایشگاه‌ها و اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری از ابزارهایی است که سازمان توسعه تجارت برای گسترش روابط مبادلاتی از آن بهره می‌برد و کمیته ماده ۱۹ و ۵ نیز می‌تواند نقش بیشتری را در تسهیل تجارت ایفا کنند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه مراکز تجاری در حوزه ترویج مبادلات نقش مؤثری دارند، افزود: مراکز تجاری در سال‌های گذشته فعالیت داشتند اما در هیچ دوره‌ای به‌اندازه دو سال گذشته با برنامه مدون و پشتیبانی لازم دولتی نبوده است؛ ۴۵ مرکز تجاری فعال در جهان داریم اما کیفیت مهم‌تر از کمیت برای کشور اهمیت دارد و اگر بخشی بتواند در کشوری پایگاه توسعه تجاری ایجاد کند و از همکاری اقتصادی درجه سه به کشورهای نخست برساند، دولت همکاری‌های لازم را انجام خواهد داد.

ضیغمی افزود: همچنین رایزنان بازرگانی از دیگر ابزار دولتی است که برای صادرات تسهیلگری می‌کند و برای کمک به مواردی که به عنصر دیپلماتیک نیاز دارد به حل مسائل کمک می‌کند؛ ۲۰ رایزن در حال حاضر فعال هستند که به ۴۰ نفر افزایش خواهند یافت. دولت اهتمام دارد بخش خصوصی رشد کند و در خارج از کشور وظایف بیشتری را برعهده بگیرد و ظرفیت‌‌سازی کند.

او با‌اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی ایران اکسپو در ماه‌های گذشته، گفت: ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان برای نخستین‌بار به ایران آمده بودند و فضای صنعتی کشور برای آنها تازگی داشت که باید تمرکز بیشتری بر آن داشته باشیم تا تولیدات کشور بیشتر مورد معرفی قرار بگیرند.

گفتنی است، حضور ۲۰ رایزن بازرگانی با وجود ۴۵ مرکز تجاری فعال کم است. ایران در برخی کشورها که روابط چندانی ندارد از سالها قبل سفارتخانه دارد اما حتی در برخی کشورهای همسایه، منطقه و دوست هم رایزن بازرگانی ندارد. وجود رایزن بازرگانی، علاوه‌بر شناسایی فرصت‌های تجاری به تقویت روابط اقتصادی با آن کشور کمک می‌کند.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی