امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ابعاد مختلف بحران غزه

ابعاد مختلف بحران غزه

به گزارش پایروس ،ایران از شروع جنگ حماس علیه اسراییل بی اطلاع بود و تقریبا تمام نهادهای امنیتی دنیا به این موضوع اذعان داشتند.
بنظر می رسد طوفان الاقصی بدون هماهنگی با ایران و بدون آینده نگری طرح ریزی و اجرا شد و ایران به این بازی کشیده شد.
اروپا تلاش زیادی کرد تا با سرمایه گذاری بسیار زیاد در میدان‌های گازی و پالایشگاههای قطر روسیه را تحریم کند و اکنون قطر بعنوان تامین کننده مالی اکثر گروههای تروریستی مثل داعش ، اکنون تلاش زیادی می کند تا ضمن حفظ فشار و نا امنی در اسراییل بتوانند جایگاه خود را بعنوان تامین کننده اصلی گاز اروپا حفظ کند‌
رژیم صهیونیستی در تقسیم و ترسیم خطوط مرزی با لبنان و حزب الله امتیازاتی داد بلکه بتواند از غیبت روسیه در بازار سوخت اروپا نهایت استفاده را ببرد و سرمایه گذاری های اروپایی ها را برای توسعه میدان‌های گازی و نفتی جذب و کند و موفقیت‌های خوبی هم بدست آورد.
حماس اعلام کرده است اسرای روس تبار اسراییلی را یکطرفه آزاد می کند. آنها می گویند :«روسیه دوست انهاست»
اسراییل سفیر روسیه را بخاطر سفر هیاتی از حماس به مسکو، احضار کرد.
روسیه همچنین تلاش می کند بخاطر کمکهای اسراییل به رییس جمهور یهودی اکراین ، آنها را مجازات کند.
مواضع نخ نمای اردوغان که تلاش می کند از بحران غزه مشکلات اقتصادی و سیاسی شدید ترکیه را التیام دهد.
عراق و سوریه هم تلاش می کنند از نا امنی پیش آمده، پایگاه های آمریکا را نا امن کنند.
اروپا هم تلاش می کند حماس را برای همیشه حذف کند تا بتواند روی سوخت اسراییل حساب باز کند.
منافع ایران از جنگ غزه ناچیز است. ایران یک تحریم شده نفتی است و بودن یا نبودن اسراییل در بازار نفت و گاز تاثیری بر درآمدهای ایران ندارد. اما نمی تواند و نمی خواهد بازیگر منفعل جنگ غزه باشد. از طرف دیگر هم طرح عمان برای مذاکرات برجامی روی میز است.
البته آمریکا و اروپا تلاش می کنند هر طور که شده پای ایران را به این جنگ باز کنند تا از بهانه حمله حماس و آغاز گر جنگ بتوانند اجماع جهانی علیه ایران تشکیل دهند و مجددا بتوانند محدودیتهای برجامی بخصوص تجارت سلاح را برگردانند.
اما عربستان که تا آستانه عادی سازی روابط ذیل فشارهای آمریکا پیش رفته بود ، بهانه لازم را برای طرح درخواست امتیازهای جدید بدست آورد.
چین هم تلاش می کند به همراهی با روسیه در غزه ادامه دهد. تا اسراییل را اهرم فشار ارزشمندی برای تلافی فشارهای آمریکا در تایوان کند.
حمایت از اسراییل توسط آمریکایی ها جنبه انتخاباتی دارد و هر کدام از جناح ها تلاش میکنند حمایت بیشتری از این رژیم کنند تا بلکه بتوانند حمایت لابی صهیونیستی را در آمریکا و در انتخابات آینده بدست آورند.
بنظر می رسد جنگ در غزه این بار طولانی تر باشد. و البته خشن تر. احتمال ورود بازیگران جدید به این جنگ وجود دارد. مگر آنکه منافع روسیه در اکراین تامین شود.

✍️مجید گودرزی

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی