امروز ۵ آذر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قرارداد بلندمدت با هند جهت توسعه بندر چابهار

بندر چابهار

به گزارش پایروس به نقل از ایرنا، «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی صبح امروز سه‌شنبه چهارم مهرماه پس از بازدید از غرفه‌های شرکت‌های حاضر در دهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی به ارایه گزارشی از عملکرد دولت در بخش ریلی پرداخت و گفت: اعتقاد دولت سیزدهم این است که زیرساخت اصلی توسعه اقتصادی کشور از مسیر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل می‌گذرد که صنعت ریلی یکی از مهم‌ترین آن‌ها ست.

وی با اشاره به هدفگذاری رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است، افزود: نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت مجموعه‌های داخلی برای تحقق این رشد در پنج سال آینده هستیم.

بذرپاش میزان داخلی سازی و رشد تکنولوژی شرکت‌های داخلی را چشمگیر خواند وگفت: دو سوم تمام قطعات مورد استفاده صنعت ریلی در داخل کشور تولید می‌شود. تلاش می‌شود یک سوم قطعات باقی مانده نیز داخلی سازی شود.

بذرپاش به دستاوردهای دولت در در حوزه شبکه راه‌ها، تکمیل زنجیره‌های کریدوری شمال_ جنوب شرق به غرب کشور اشاره کرد و اظهار کرد:در همین راستا عملیات احداث خط‌آهن نهبندان، بیرجند، قاین، یونسی به عنوان بخشی از کریدور شمال-جنوب که از سرخس تا چابهار امتداد دارد، طی هفته‌های گذشته به طور رسمی آغاز شد.

وی با بیان اینکه قطعه چابهار_زاهدان نیز بیش از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: راه‌آهن خاش به زاهدان هم به بهره برداری رسیده است.

هم‌چنین حفاری تونل‌های قطعه چابهار به خاش که قطعه‌ای دشوار و حاوی تونل‌های متعدد است به پایان رسید و ساخت آن در حال تکمیل است که یک خط ریلی مهم و اقتصادی برای کشور به شمار می‌آید.

بذرپاش اظهار کرد: قرارداد چابهار در آستانه انعقاد نهایی با کشور هند است و فرصت سرمایه‌گذاری بسیار خوبی را برای کشور فراهم می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی است، گفت: در کریدور شمال به جنوب مرکزی کشور که از بندر شهید رجایی در بندرعباس آغاز می‌شود، خط ریلی رشت به کاسپین وجود دارد که ظرف دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و دریای شمال را به دریای جنوب متصل می‌کند، این اتصال ظرفیت ترانزیتی کشور را به میزان قابل توجهی ارتقا خواهد داد.

بذرپاش به مسیر ریلی رشت- آستارا اشاره کرد که قرارداد آن با کشور روسیه منعقد شده و کریدور مرکزی شمال به جنوب را تکمیل می‌کند. در کریدور شرقی غربی نیز که از سرخس آغاز شده و به مرز رازی ختم می‌شود، توافقات خوبی با کشور ترکیه برای توسعه و افرایش ظرفیت این خط انجام شده است.

به گفته بذرپاش توافقات خوبی با همسایگان در حال انجام است و یکی از این توافقات قطعه شلمچه به بصره بود که پس از حدود نیم قرن انتظار، طی جلسات متعدد با طرف عراقی به نتیجه رسید.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: خط ریلی شلمچه- بصره دسترسی ما را به مدیترانه و اروپا امکان پذیر می‌کند که البته فاز اول آن برای جابه‌جایی مسافری است اما مذاکرات با دولت عراق برای انتقال بار نیز ادامه دارد.

بذرپاش از انجام توافقاتی با کشور آذربایجان در مرز شمال خبر داد و افزود: خطوط ریلی در منطقه مرزی کشور ایجاد خواهد شد.

وی تاکید کرد: پروژه رشت- آستارا نیز با کشور روسیه سال‌ها مورد گفت‌وگو بود و توافقات اولیه به سرانجام رسیده است از سوی دیگر خط ریلی کشورمان وارد خاک افغانستان شده است، همچنین هدف توسعه خطوط ریلی را با همه همسایگان در دستور کار داریم تا شبکه ترانزیتی کشورمان تکمیل شود.

توسعه ظرفیت بندری و تسریع احداث اسکله رو-رو بندر امیرآباد و کاسپین از دیگر مواردی بود که مورد اشاره وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت.

بذرپاش گفت: علاوه بر توسعه شبکه خطوط ریلی، توسعه ناوگان از جمله لکوموتیو و واگن در بخش مسافری و باری در دستور کار قرار دارد و ظرفیت جابه‌جایی مسافران ریلی از لحاظ کیفی و کمی باید افرایش یابد.

وی تاکید کرد: استفاده از ریل برای شرکت‌های مختلف معدنی و فولادی و … در اولویت است تا شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه خطوط و ناوگان ریلی انگیزه بیشتری داشته باشند.

به گفته بذرپاش تجهیز منابع مالی در دستور کار قرار گرفته و مجوزهای مورد نیاز برای آن دریافت شده تا با تزریق این منابع به ناوگان ریلی شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی