بحران جمعیت باعث انتقال قدرت اقتصادی به کشورهای نوظهور تا سال ۲۰۴۰ می‌شود

به گزارش پایروس به نقل از ایرنا، صالح قاسمی روز پنجشنبه در همایش ملی جمعیت که در سالن اجتماعات شهدای سازمان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد، تصریح کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته تا سال ۲۰۴۰ همچنین قدرت اقتصادی از کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، ژاپن، کانادا و ایتالیا به کشورهایی چون برزیل، اندونزی، چین، هند، پاکستان، روسیه، مکزیک و ترکیه منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: کشورهای جدید به عنوان غول‌های نوظهور اقتصادی متولد خواهند شد که دلیل این افزایش قدرت نیز جمعیت بالای آنها در حوزه نیروی انسانی خواهد بود.

قاسمی با بیان اینکه سالخوردگی جمعیت یک بحران بین المللی بوده و محدود به یک حوزه جغرافیایی نیست، یادآور شد: آینده اقتصاد جهان بدون شک وابسته به جمعیت خواهد بود تا جایی که ارتباط علمی بین جمعیت و اقتصاد سبب شده تا بیشتر دانشمندان به این مساله برسند که کاهش جمعیت به کاهش ۴۰ درصدی رشد اقتصادی منجر می‌شود.

این پژوهشگر حوزه تحولات جمعیت در ادامه به آمارهایی از کشور ما اشاره کرد و افزود: نرخ رشد جمعیت در ایران از سال ۶۵ که برروی ۳.۹۱ درصد بوده اکنون و در سال ۱۴۰۲ به ۰.۶ درصد رسیده است.

به گفته قاسمی، میانگین تعداد فرزندان به ازای هر زن از ۶.۵ فرزند در سال ۶۵ تا امسال به ازای هر زن ۱.۶ فرزند سقوط کرده است.

این پژوهشگر تحولات جمعیتی اضافه کرد: از سال ۹۴ تا ۱۴۰۱ میزان تولد در کشورمان از یک ‌میلیون و ۵۷۰ هزار نفر به یک‌ میلیون و ۷۰ هزار نفر کاهش یافته که این مساله کاهش نیم میلیونی نفری را به ما نشان می دهد و به همین جهت بایستی برای جلوگیری از آن برنامه ریزی مدونی صورت بپذیرد.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی