اقتصاد روسیه پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا

اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۲ پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا و یازدهمین اقتصاد بزرگ دنیا از منظر تولید ناخالص داخلی شناخته شد که همین یک دلیل کافیست تا تجارت با روسیه فرصت خوبی برای رشد و توسعه اقتصادی کشورمان محسوب شود.
روسیه به عنوان یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین اقتصادهای منطقه و جهان در همسایگی ایران است. وسعت جغرافیایی، دارا بودن سهم بزرگی از منابع طبیعی جهان و جمعیت جوان روسیه عامل مهمی در توسعه اقتصادی این کشور به شمار می رود. همچنین روسیه با کمترین میزان تورم در اروپا یکی از کمترین بدهی‌های خارجی را دارا می باشد که همین موضوع سبب شده تا اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۲ ازشرایط نسبتا مطلوبی با وجود تحریم های اقتصادی و سیاسی برخوردار باشد. زیرا حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ باعث شده تا این کشور با چندین تحریم از سوی غرب و متحدانش مواجه شود، این اقدام به عنوان جنگ همه جانبه اقتصادی و مالی جهت انزوای اقتصادی روسیه از سیستم مالی جهانی توصیف می‌شود.
اما فدراسیون روسیه به دلیل وسعت جغرافیایی، منابع طبیعی فراوان نفت و گاز طبیعی و اقتصاد بازار محور توانسته به خوبی وضعیت اقتصادیش را متحول کرده و بهبود بخشد.
از آنجایی که روسیه مراودات سیاسی_ اقتصادی خوبی با ایران دارد، یکی از بهترین گزینه ها به عنوان شریک تجاری و اقتصادی برای کشورمان محسوب می شود. علاوه بر این هزینه پایین زندگی در این کشور در کنار کیفیت مناسب، حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه،گسترش سیستم مبادلات مالی و دسترسی به بازارهای روسیه، همچنین دریافت آسان ویزا برای ایرانیان فرصت مناسبی جهت کار، تحصیل و تجارت با روسیه در اختیار هموطنان ما قرار داده است. همچنین به دلیل شرایط خاص منطقه ای و تحریم های آمریکا علیه ایران و روسیه این دو کشور برآن شدند تا بتوانند علیه تحریم های ظالمانه بهترین تصمیمات سیاسی و اقتصادی را داشته و روابط فی مابین را در جهت رشد قابل توجه تجاری_ اقتصادی گسترش دهند.
با آغاز فصل جدید همکاری اقتصادی بلند مدت بین دو کشور و اراده جدی تهران و مسکو برای تقویت روابط همه جانبه، برآن شدیم تا اولین پایگاه خبری اقتصاد ایران و روسیه را افتتاح کنیم و مهمترین اخبار اقتصادی- فرهنگی و اجتماعی را در اختیار مردم و فعالان اقتصادی قرار دهیم. ممکن است خبرگزاری های متعددی در این زمینه فعالیت کنند اما تنها پایگاه خبری eciru.ir است که به طور اختصاصی به حوزه اقتصاد ایران و روسیه می پردازد.

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد ایران و روسیه، با این که کیفیت اخبار و مطالب را قربانی ژورنالیسم ساده انگارانه نمی‌کند، توانسته تحولات پیچیده اقتصادی را با ادبیاتی مناسب برای استفاده عموم کاربران و مخاطبان تولید نماید.در حقیقت هدف ما ارائه جدیدترین و مفیدترین خبرهای تحلیلی در رویدادهای روز ایران و روسیه می باشد و با این که تمرکز تحلیل‌ها بر مسائل مالی و اقتصادی است؛ اما اخبار مهم حوزه‌های دیگر همچون بازار سرمایه، سیاست، فرهنگ، ورزش، گردشگری، دانش و پژوهش، هنر و غیره نیز انعکاس می یابد و از دیدگاه اقتصادی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. در واقع هدف ما انتقال صحیح و سریع اخبار اقتصادی است تا کاربران و فعالان اقتصادی بتوانند به بهترین نحو ممکن از اخبار و اطلاعات روز ایران و روسیه مطلع شوند و این انتظار وجود دارد که روند امور تجاری و مالی برای تجار دو کشور تسهیل شود.
گروه پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد ایران و روسیه، به عنوان مرجع معتبر خبری و تحلیلی اقتصادی در حوزه روسیه، متعهد است تا با ترویج دانش اقتصادی رویکردهای مالی بین دو کشور را به شکلی دقیق و کاربردی منعکس نماید. بنابراین کاربران و فعالان اقتصادی می توانند با افزایش قدرت تحلیل اقتصادی و آماری خود در باره چشم‌انداز آتی بازارها و تصمیمات مالی آینده با دید گسترده تر و قدرت پیش‌بینی‌ بالاتری تصمیم گیری نمایند.

حمید رضا بیات

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی