به گزارش پایروس به نقل از رویترز با انتشار این خبر افزود: شرکت های بیمه با توجه به شدت گرفتن تنش ها، به کشتی و نفتکش هایی که به بنادر روسیه در دریای سیاه تردد می کنند اعلام شد که به همراه نرخ بیمه نفتکشها، هزینه اضافی حق پرداخت بیمه موسوم به «حق بیمه خطر جنگ» دریافت خواهند کرد.
این رسانه انگلیسی افزود: پیش از این و درپی آغاز جنگ اوکراین شرکت های بیمه بر هزینه های معمول بیمه نفتکش هایی که در دریای سیاه تردد می کردند، افزوده بودند؛ اکنون عملیات نظامی در دریای سیاه و مناطقی که بنادر روسیه و اوکراین در آن واقع اند و بدنبال برهم خوردن توافق صادرات غله از اوسط ماه جولای (خرداد/ تیر) گذشته، تنش در این منطقه را افزایش داده است.
بنابراین گزارش، حق بیمه جنگی که حدود یک درصد هزینه باری بود حدود ۱.۲۰ تا ۱.۲۵ درصد افزایش یافته است، این بدان معنی است که هزینه تحویل نفت روسیه به هند در یک سفر دریایی با وزن ۱۲۰ هزار تا ۲۰۰ تن، حدود ۲۰۰ هزار دلار هزینه بیمه بیشتر خواهد داشت که در نتیجه هزینه کلی حق بیمه ای حدود یک میلیون دلار خواهد داشت.
این گزارش حاکی است: در اوج بحران عرضه و تحریم نفت روسیه، شرکتهای روسی ناگزیر، بالغ بر ۲۰ میلیون دلار به ازای هر نفتکش به شرکت های بیمه، پرداخت میکردند که بیش از یک سوم ارزش هر محموله به شمار می رفت.
یک فعال تجاری دراین زمینه به رویترز گفت: محموله هایی که از مبدا روسیه (در این آبراه) می آیند نسبت به دیگر محموله ها با خطر بیشتری مواجه اند و شرایط موجود به شرکت های بیمه دلایل (بهانه های) بیشتری می دهد تا نرخ بیمه نفتکشها و هرگونه حمل و نقل دریایی که در بنادر واقع در دریای سیاه صورت می گیرد را افزایش دهند.
بنابراین گزارش نفت خامی که از دریای سیاه و از پایانه های «نووروسیسک» (Novorossiisk) بزرگترین بندر روسیه و «سی پی سی» (CPC) بارگیری شده و از آنجا می گذرد، تامین کننده دو درصد نفت جهان است. ؛ تولید نفت از بنادر روسیه واقع در دریای سیاه سالانه حدود چهار میلیون تن برآورد میشود.