به گزارش پایروس به نقل از تجارتنیوز، اخیراً یک خودروساز از کشور تونس در یک اقدام عجیب، تصمیم به مونتاژ دو خودروی ایرانی یعنی پراید ۱۵۱ از سایپا و رانا پلاس ۶ دنده از شرکت ایران خودرو گرفته است.
پراید وانت ۳۲۰ میلیونی یا رانا پلاس ۸۹۰ میلیونی؟
پراید ۱۵۱ سایپا با نام والیس ۲۱۶ در تونس مونتاژ میشود که قیمت پایه آن ۲۹ هزار و ۹۰۰ دینار تونس است. با نرخ فعلی تبدیل این ارز به دلار آمریکا، قیمت پراید وانت در بازار تونس حدود ۶ هزار و ۴۷۰ دلار خواهد بود.
اگر این نرخ را در قیمت آزاد نرخ دلار در بازار ایران ضرب کنیم، قیمت فروش پراید ۱۵۱ در بازار تونس ۳۲۳ میلیون تومان خواهد بود که حدود ۱۰۵ میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه و ۵۷ میلیون تومان بالاتر از نرخ بازار ایران است.
از سوی دیگر رانا پلاس ۶ دنده دستی در شرکت مونتاژکار با نام والیس ۷۱۹ تولید میشود. این سدان ایرانی در حالت پایه با قیمت ۴۷ هزار و ۱۴۰ دینار تونس و در فولترین حالت ممکن (با سانروف، رینگ آلومینیومی و سنسور دنده عقب) به نرخ ۵۴ هزار و ۸۷۵ دینار به فروش میرسد. به دلیل شباهت بالای نسخه فول این خودرو به نسخه عرضه شده در داخل ایران، قیمت این دو محصول ملاک مقایسه خواهد بود.
با نرخ فعلی تبدیل دینار تونس به دلار آمریکا، قیمت رانا پلاس در بازار تونس به ۱۷ هزار و ۸۳۶ دلار میرسد. بنابراین با درنظر گرفتن نرخ دلار در بازار آزاد ایران، رانا پلاس ۶ دنده دستی به قیمت ۸۹۱ میلیون تومان در بازار آفریقایی به فروش میرسد. در نتیجه این سدان ایرانی حدود ۵۴۸ میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه و ۳۴۱ میلیون تومان بالاتر از قیمت بازار ایران در بازار آفریقا به فروش میرسد.
با قیمتهای فوق، خریداری برای این محصولات پیدا نمیشود
با مقایسه قیمت پراید وانت و راناپلاس میتوان فهمید که حداقل با نرخ فروش راناپلاس ۱۷ هزار دلاری رانا پلاس، میتوان انتخابهای دیگری در بازار جهانی داشت. فیات ۵۰۰، کیا کارنزا، کیا ریو، رنو مگان، کیا سلتوس و هیوندای اکسنت از جمله خودروهایی محسوب میشود که در محدوده ۱۷ هزار دلار در بازار جهانی به فروش میرسد.
بنابراین رقابت راناپلاس یا والیس ۷۱۹ با خودروهای فوق بسیار سخت و نفسگیر خواهد بود. حال باید منتظر آمار فروش این دو محصول در کشور تونس بود که ببینیم ایران خودرو در این کشور میتواند موفق عمل کند یا خیر.
اما بعید است رقیبی برای پراید وانت سایپا که با قیمت ۶ هزار دلار عرضه میشود، پیدا شود. بنابراین، احتمال دارد که فروش خوبی نصیب این خودروی از رده خارج سایپا شود.
سفر رئیسی به آفریقا میتواند باعث تقویت خودروسازی شود؟
ابراهیم رئیسی در جریان سفر روز گذشته خود به قاره آفریقا، عازم سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمباوه شد. این سفر که هدف رئیس جمهور از آن، تقویت روابط با کشورها و همکاریهای سیاسی و تجاری بود، میتواند محرک بسیار خوبی برای راهاندازی خطوط تولید خودرو در کشورهای آفریقایی شود.
اما باید درنظر داشت که اولین شرط راه اندازی خطوط تولید گسترده و تولید خودرو در این کشورها، وجود تقاضا برای محصولات تولیدی است. بنابراین باید روی سطح ایمنی و تکنولوژی خودروهای صادراتی کار شود تا بازار این کشورها از دست نرود.