امروز ۳ دی ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تعیین تکلیف کارت‌های سوخت تا فردا

به گزارش پایروس به نقل از تجارت‌نیوز، گرچه قرار بود کارت سوخت نقش مدیریت مصرف بنزین را در کشور ایفا کند، اما پس از گذشت حدود هشت سال از بازگشت این کارت‌ها به جایگاه‌های سوخت، آن‌ها دیگر نقشی به جز نشان دادن یک عدد (میزان سهمیه سوخت باقی‌مانده) روی نازل‌ها ندارند و نمی‌توان همچنان روی ادامه سیستم گذشته تاکید داشت.

حال گویا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای بهبود این شرایط در نظر دارد کارت سوخت را با کارت‌های بانکی تلفیق و ادغام کند. ایده‌ای که مخالفان و موافقان مختص خود را دارد و احتمالاً تا فردا نتیجه آن مشخص شود.

چرا قرار است کارت سوخت جمع شود؟

اکنون دولت دلایل زیادی برای جمع‌آوری کارت سوخت از دست مصرف‌ کنندگان دارد. ازجمله آنکه سامانه هوشمند سوخت عمر زیادی دارد و  در بخش سخت‌افزاری هم به درجه استهلاک رسیده است و مردم دائم با خرابی تجهیزات دست به گریبان هستند.

از سوی دیگر، در چند وقت اخیر در بیشتر جایگاه‌ها در بهترین حالت یک کارت سوخت بیشتر توزیع نمی‌شود و به‌ویژه افرادی که کارت سوخت شخصی ندارند، برای تأمین سوخت مورد نیاز خود دچار مشکل شده‌اند و این امر یکی از دلایل تشکیل صف‌های طویل است.

آنچه از شواهد پیداست و می‌توان به دلایل دولت برای این تصمیم به آن اکتفا کرد این است که در چند ماه گذشته چند میلیون کارت سوخت المثنی یا حتی جدید صادر شده  و هر کدام از آنها هزینه‌ای حداقل ۱۰۰ هزار تومانی برای مردم داشته است؛ با این روند نه‌تنها مردم ناراضی می‌شوند، بلکه آن کسی که کارت را صادر می‌کند یا واردات تراشه انجام می‌دهد هم متضرر می‌شود.

در همین باب محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت، درباره طرح جایگزینی کارت‌های بانکی گفت: برای پیاده‌سازی این طرح تا یک ماه دیگر یک جایگاه به صورت آزمایشی داریم که در همان تهران انجام می‌شود. یعنی کارهای مقدماتی‌ و برنامه‌نویسی‌هایش انجام شده و حال مستلزم این است که به سایر دستگاه‌ها مانند پلیس راهور یا شرکت مخابرات همکاری کنند.

تعیین تکلیف دریافت سوخت با کارت بانکی تا فردا

اسدالله قلی‌ زاده، رئیس صنف جایگاه داران سوخت کشور، پیش‌ تر در مورد تعیین تکلیف کارت سوخت به ایلنا گفته بود: تلفیق کارت بانکی و کارت سوخت کار صحیحی نیست و باید با حذف کارت سوخت، مدیریت سهمیه فقط با کارت بانکی انجام شود.

حال او در مورد به‌روزرسانی سیستم توزیع سوخت در کشور گفت: احتمالا در مورد این موضوع تا فردا تصمیم‌گیری شود، اما در حال حاضر برخی شرکت‌های نفتی به این موضوع ورود کرده‌اند که نتیجه را باید از بانک مرکزی پیگیری کرد.

وی افزود: با توجه به هزینه‌هایی که سیستم سامانه هوشمند سوخت روی دست مردم و دستگاه‌ها گذاشته و البته استهلاک آن باید به سمت تک نرخی شدن و توزیع بنزین به وسیله کارت سوخت برویم.

قلی‌زاده در پایان یادآور شد: مدیران باید روش توزیع بنزین به وسیله کارت سوخت را تبیین کنند و برنامه‌ریزی انجام بدهند که به وسیله کارت ملی یا کارت بانکی بتوان بنزین توزیع کرد. اگر پولی که صرف سامانه هوشمند هزینه می‌شود به مردم داده شود بهتر است.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی