امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بحران اصلی اقتصاد ایران از سرمایه شروع می‌شود

هم سرمایه گذاری هابی که در بازارهایی با ارزش افزوده صفر و هم سرمایه هایی که هرگز سرمایه گذاری نمی شوند،

پایگاه خبری پایروس ،سرمایه گذاری مولد توان رقابت با بخش سوداگری و دلالی را ندارد. مثلاً بخش مسکن ۸۶ درصد در سال رشد می کند و اکثر دارایی ها را تبدیل به ثروت می کند.

بخش مهم دیگری که سرمایه گذاری را نابود می کند ارزهای دیجیتال و جهش های دستکاری شده نرخ ارز است. بیت کوین در یکسال بیش از ۵۷۰ درصد رشد کرد و همانند بولدوزر تمام سرمایه گذاری ها را ویران کرد. چون هیچ بخشی در اقتصاد ایران اینقدر سود نداشت. این یک تله خوب طراحی شده برای سرمایه های ایرانی بود.

عدم تشکیل سرمایه گذاری که ناشی از سودهای سمی و کاذب و تحریم‌های داخلی و خارجی است، باعث تورم دائمی شده است و تورم دائمی بحران صرفه اقتصادی را بوجود آورده  است.
اکنون تمام سرمایه گذاری هایی که کمتر از نرخ تورم بازدهی دارند ، دچار بحران صرفه اقتصادی منفی هستند.

باید به بازدهی منفی و کمتر از تورم، فشارهای سنگین مالیاتی را هم اضافه کرد. در یک رویه غلط در ایران پول معاف از مالیات و سرمایه گذاری و تولید مشمول بالاترین مالیات است.

بازدهی پول منفی است. و بخش بزرگی از سرمایه های کشور در سپرده های بانکی با ارزش افزوده صفر در بانکها رسوب شده است.

پرداخت تسهیلات از سوی بانکها صرفه اقتصادی ندارد و بانکها به همین دلیل بنگاه داری می کنند و تا زمانی که بانک می تواند در املاک ۸۶ درصد سود داشته باشد ، چرا باید وام با نرخ سود ۲۳ درصد بدهد!؟
سود بدون ریسک ۲۴ درصد و صرف ریسک حدود ۱۵ درصد تا بازدهی ۳۸ اجازه خروج پول از بانک را نمی دهد. و نرخ بازدهی ۳۸ دقیقا برابر با نرخ تورم است و باعث بازدهی صفر برای سرمایه گذاری می شود.

مجالس ما قدرت و جرات محدود کردن سوداگری و دلالی را در اقتصاد ایران ندارند. آنها ورشکستگی اقتصادی را به ورشکستگی بانکها ترجیح می دهند.

از سوی دیگر رها شدگی و بی قانونی مفرط و غیر عادی در قیمت‌گذاری مسکن باعث شده است تورم مسکن ، تورم شدید عمومی بصورت دائمی را باعث شود.

مسکن در سی سال ۱۴۷۲ برابر شده است. و بخش مهمی از تورم عمومی را مستقیم و غیر مستقیم به عهده داشته است. ۴۰% سرمایه های کشور با ارزش افزوده صفر در مسکن رسوب شده است و بخش مولد توان رقابت با جذابیت بخش ویرانگر مسکن را ندارند. حتی صنعت ساختمان ! و دلالی از ساخت صرفه بسیار بیشتری دارد. اکنون تورم مسکن ۸۶ درصد و تورم عمومی ۳۸ درصد است. بخش مهمی از تورم عمومی، ناشی از تورم مسکن است و دولت و مجلس اراده لازم را برای مهار چشمه جوشان تورم را ندارند.

مسکن بسیاری از کسب و کارها را غیر اقتصادی می کند و اجاره می تواند صددرصد درآمد واحد‌های تولید را ببلعد. بدون هیچ محدودیتی و تنها بخاطر کرامت نفرت انگیز و ویرانگر مالکیت خصوصی در بخش مافیای مسکن.

دستکاری نرخ ارز باعث افزایش شدید قاچاق شده و قاچاق هر چیزی سودده شده است.

اقتصاد ایران به کلاف سر درگمی تبدیل شده است که باید با مشارکت و قانونگذاری دقیق و اصالت دادن به تولید و ارزش افزوده و حذف کامل سودهای سمی و ویرانگر ، راه اصلاح را در پیش بگیرد

اما متأسفیم که اعتراف کنیم جناح های سیاسی عملکرد همدیگر را تخریب می کنند تا با ایجاد نارضایتی به قدرت برسند، نه از طریق عملکرد بهتر.

✍مجید گودرزی

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی