امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

با همکاری مسئولان، ارزآوری خوبی برای کشور خواهیم داشت

در کشور ما افراد زیادی هستند که در زمینه‌های گوناگون فعالیت می‌کنند تا هم برای خو درآمد داشته باشند و هم اینکه به اشتغالزایی می‌پرداند. برخی نیز با ذهن خلاق خود در اندیشه ارزآوری برای کشور هستنداما گاهی پیش می‌آید که به دلیل نبود بندها و تبصره‌های تعریف شده، به بنبست می‌رسند و نمی‌توانند آنگونه که باید و شاید فعالیت کنند و گاهی در نیمه راه کارشان را کنار می‌گذارند. پایگاه خبری پایروس در همین زمینه با خانم شرافت آقایی یکی از کارآفرینان موفق کشور گفتگویی انجام داده است.

– خانم آقایی شما در زمینۀ محصولات فناوری بر روی حلزون فعالیت می‌کنید، لطفا در خصوص کارتان توضیح دهید؟

«بنده به همراه تعدادی از همکارانم مدت‌هاست که از حلزون محصولات مراقبتی پوست و مو تولید می‌کنیم و به تولید کلاژن نیز می‌پردازیم. گذشته از این کار، توانستهایم به نوعی کارآفرینی هم داشته باشیم اما متأسفانه به دلیل نداشتن مجوز نمی‌توانیم به تولید انبوه دست یابیم. چرا که هنوز در محیط زیست در خصوص پرورش حلزون و فن‌آوری روی آن تبصره‌ای برای مجوز وجود نداشته است. هر بار نیز به دلایلی با مشکل برمی‌خوریم. به عنوان مثال؛ متأسفانه طی دوسال گذشته در کشور افراد سودجویی آمدند و حدود مردم حلزون فروختند و این کار را اصلاً ساماندهی نکردند. یعنی هیچ فن‌آوری روی حلزون انجام نشد و فقط آن را در بازار دست‌به‌دست کردند. برای همینموضوع به اصطلاح ما هم به آتش آن‌ها سوختیم و به ما مجوز نمی‌دهند.

این در حالی است که اگر مسئولان با ما همکاری کنند در خصوص تولید کلاژن، هم می‌توانیم نیاز داخلی را تأمین کنیم و هم اینکه با صادر کردن این محصول ارزآوری خوبی داشته باشیم.در حال حاضر همه شرکت‌های داخلی که در حال تولید محصولات آرایشیبهداشتی هستند، کلاژن را از خارج وارد می‌کنند. قطعاًبا داشتن مجوز بهره‌برداری به نوعی استقلال در تولید کلاژن خواهیم رسید. البته مدتی پیش نمونه محصولات تولیدی را به محیط زیست تهران بردیم که امیدواریم به مجوز برسیم.

همکاران ما به محیط زیست تهران هم رفته‌اند و در آنجا توجیه کرده‌اند که ما نمی‌خواهیم به کسی حلزون بفروشیم و می‌خواهیم آن را خرید کرده و به تبدیل محصول کنیم. اگر مجوز داشته باشیم خودمان می‌توانیم تولید حلزون را نیز انجام دهیم چون برای ما تولید حلزون، بسیار کار آسانی است.»

هر کار علمی و تخصصی می‌تواند نتیجه خوبیداشته باشد

– چه مدت است که برای این موضوع مجوز اقدام کردید؟

« چون مدتی قبل محیط زیست کار مرا دید یک مجوز به من داد ولی آن مجوز یک‌ساله بود مجدد اقدام کردم ولی چون سودجویان وارد بازار شده بودند دیگر با مجوز ما موافقت نمی‌کنند.

اکنون طرح توجیهی را نوشتیم که اگر مجوز دهند خیلی عالی می‌شود و بهتر می‌توانیم کار کنیم. قصد داریم کارمان را علمی و اصولی پیش ببریم و حتی می‌توانیم با شرکت‌های دانش‌بنیان هم وارد همکاری شویم، به نظر من واقعاً حیف است که از حلزون فقط برای وسیلۀ آرایشیبهداشتی استفاده شود. ما در حال حرکت به سمت‌وسوی علمی این کار هستیم و تصمیم ما بر آن است تا با حلزون به‌صورت علمی‌تر کار کنیم و قطعاً هر کار علمی و تخصصی می‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد.

در حال حاضر با یک شرکت دانش‌بنیان همکاری می‌کنیم و هر روز محصولات متنوعی تولید می‌کنیم که نتایج خوبی داشته‌اند.محصولاتی که حتی می‌تواند با مشابه خارجی رقابت کند. ما به همکاری و یاری مسئولان نیازمندیم. تولید محصول خوب، کلاژن‌سازی و کارآفرینی از جمله اقدامات ماست که همه را تخصصی انجام می‌دهیم و قصد داریم با توسعه کارمان شادی و ثروت را در جامعه توسعه دهیم. بنده مطمئنم که مثل ما افراد زیادی هستند یعنی کارآفرینانی که فقط با یک امضا می‌توانند نام کشورمان را بلندآوازهتر کنند.»

با حلزون خیلی کارها می‌شود انجام داد

از حلزون چه محصولاتی می‌توان تولید کرد که در ارزآوری هم مؤثر باشد؟

«گذشته از اینکه در حال حاضر حدود ۲۰ نوع محصول مراقبتی و آرایشی-بهداشتی کاملاً ارگانیک از حلزون تولید می‌کنیم، اگر خلاقیت داشته باشیم با حلزون خیلی کارها می‌شود انجام داد؛حتی خاکی که برای زیر حلزون استفاده می‌کنیم هم فایده دارد.وقتی فرآوری می‌کنیم صدف آن برای خوراک دام و طیور است. گوشت خشک‌شده آن هم هست که می‌توانیم آن را جایگزین سویای وارداتی کرده و برای مرغداری و دام استفاده کنیم و حتی برایتأمین کلسیم پرندگان و ماهیان نیز مورد استفاده قرار دهیم.حتی از لحاظ ارزش غذایی بهتر از سویا است. گوشت آن به‌صورت خوراکی در کشور ما مصرف نمی‌شود ولی در برخی از کشورها استفاده خوراکی هم دارد.

چندی پیش دوستان در ۱۰ کشور رایزنی کرده‌اند که ما پیش از هر کاری منتظر مجوز توسعه کار هستیم. این حلزون‌ها را می‌شود به‌صورت خوراکی، کنسرو و یا زنده صادر کرد. کلاژن هم آن خیلی باارزش است. می‌توانیم کلاژن آن را هم صادر کنیم و از طریق این‌ها ارزآوری برای کشور به‌دست می‌آید. مصرفی که حلزون در داخل کشور نیز دارد، برای همین شرکت‌ها و کارخانه‌های آرایشی و بهداشتی است که اشاره کردم، این شرکت‌ها از ترکیه و کشورهای دیگر کلاژن وارد می‌کنند که ما از این طریق و با توسعه کارمان می‌توانیم کلاژن مصرفی کشور را نیز تأمین کنیم.»

قدرت خدای مهربان

شما غیر از حلزون از حشرات دیگری هم برای تولید محصول استفاده می‌کنید؟

«خدای بزرگ آنقدر مهربان و قدرتمند است که همه آفریده‌هایش مفید است. بله همکاران ما با پیله کرم ابریشم، محصولات آرایشی تولید می‌کنند و از موم زنبور عسل هم برای تولید محصولات استفاده می‌کنند.»

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی