امروز ۱ آبان ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اردوغان خواهان «ائتلاف اسلامی» علیه اسرائیل است!

اردوغان خواهان «ائتلاف اسلامی» علیه اسرائیل است

رئیس‌جمهور ترکیه: ایجاد چنین بلوکی تنها راه برای توقف آنچه که او «تروریسم دولتی» و «راهزنی» می‌خواند، می باشد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه خواستار ایجاد یک اتحاد گسترده از کشورهای اسلامی برای مقابله با “تهدید توسعه طلبی” تصور شده از سوی اسرائیل شده است.

اردوغان مدعی شد: تنها گامی که جلوی استکبار، راهزنی اسرائیل و تروریسم دولتی اسرائیل را می گیرد، اتحاد کشورهای اسلامی است. وی خاطرنشان کرد: آنکارا اخیراً اقداماتی را با هدف “تشکیل خط همبستگی در برابر تهدید رو به رشد توسعه‌طلبی” انجام داده است، یعنی از طریق تلاش برای اصلاح روابط با سوریه و مصر.

رئیس جمهور اسرائیل را متهم کرد که به دنبال یک جنگ بزرگ خاورمیانه برای تسخیر و اشغال بیشتر منطقه است. وی از گروه ستیزه جوی فلسطینی حماس تمجید کرد و گفت که این گروه «به نمایندگی از مسلمانان» با اسرائیل می جنگد و از سرزمین های اسلامی از جمله ترکیه دفاع می کند.

اسرائیل در غزه متوقف نخواهد شد. اگر اسرائیل به همین منوال ادامه دهد، پس از اشغال رام الله به جای دیگری خواهد رفت. نوبت به دیگر کشورهای منطقه خواهد رسید. برای لبنان، سوریه خواهد آمد. اردوغان همچنین تاکید کرد که آنها به سرزمین ما بین دجله و فرات چشم دوخته اند.

اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، به سرعت اتهامات دامن زدن به یک درگیری گسترده تر در خاورمیانه را رد کرد و آن را “دروغ و تحریک خطرناک” خواند و تاکید کرد که این کشور تنها از خود در برابر “قاتلان و متجاوزان حماس” دفاع کرده است.

کاتز در پستی در X نوشت: اردوغان همچنان به خاطر دوستان حماس خود، مردم ترکیه را به آتش نفرت و خشونت می‌اندازد.

رئیس‌جمهور ترکیه مدت‌هاست که خود را محافظ اصلی فلسطینی‌ها تصور می‌کند و در بحبوحه درگیری بین اسرائیل و حماس که از زمان حمله غافلگیرانه ۷ اکتبر توسط گروه فلسطینی به طول انجامیده است، اظهارات خصمانه‌ای را علیه بیت‌المقدس غربی بیان می‌کند.

 

در ماه ژوئیه، اردوغان حتی تهدید کرد که به اسرائیل بر سر درگیری غزه حمله خواهد کرد، در حالی که اورشلیم غربی به رهبر ترکیه هشدار داده بود که اگر به چنین لفاظی‌هایی ادامه دهد، در نهایت ممکن است به صدام حسین تبدیل شود.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی