گسترش روابط تهران و آنکارا به نفع ایران است

تجارت ایران و ترکیه

به گزارش پایروس به نقل از ایرنا، ابوالفضل بازرگان کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص ابعاد و اهمیت سفر آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به ترکیه اظهارداشت: در خصوص اهمیت روابط میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه می‌توان به چند نکته به طور کلی اشاره کرد که یکی از آنها، موضوع روابط دوجانبه است چه در مسئله قفقاز، سوریه، مقابله با کُردها در عراق و چه در تمدید و بهبود روابط با روسیه و جمهوری آذربایجان که همه اینها با یکدیگر ارتباط دارند.

وی گفت: ترکیه کشوری است که در «دور زدن تحریم‌ها و مباحث انتقال گاز و کریدورها» برای ما اهمیت زیادی دارد، بنابراین تشدید و تقویت همکاری‌ها و تعاملات میان ایران و ترکیه به ویژه پس از انتخاب شدن مجدد آقای اردوغان به عنوان رئیس جمهور آن کشور بسیار لازم است.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه «ترکیه پس از آغاز کشتار و جنایات رژیم صهیونیستی مواضع سختی را علیه این رژیم اتخاذ کرده است»، تاکید کرد: علی رغم اتهاماتی که به ترکیه وارد می‌شود مبنی بر اینکه کماکان در حال ارسال سوخت به اسرائیل هست، اما تنها دولت اسلامی به غیر از جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید که مواضعی سخت در مقابل رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده است. این در حالی است که هیچ کدام از دیگر کشورهای اسلامی چنین اقدامی را انجام ندادند.

بازرگان با بیان اینکه در این مدت «ترکیه تجارت خود را با رژیم صهیونیستی حدود ۵۰ درصد کاهش داده است» ، افزود: ترکیه و قطر تا به امروز به صورت علنی از حماس حمایت مالی، اطلاعاتی و تسلیحاتی کرده‌اند؛ چرا که حماس یک گروه اخوانی است و به عنوان یکی از کارت‌های امتیازگیری برای ترکیه و قطر به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: همراه شدن هرچه بیشتر ترکیه با جمهوری اسلامی ایران نه به عنوان یک دوست، متحد و همراه بلکه به عنوان اینکه ما «بتوانیم مواضع دو طرف را در این شرایط پیچیده نزدیک کنیم»، طبیعتاً به نفع ما هست.

این کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: فراموش نکنیم که این فضا می‌توانست برعکس باشد و اسرائیل از آن شرایط علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند به طور مثال اگر وضعیت مشابهی از جمله شرایط پارسال ایجاد می‌شد طبیعتاً اسرائیل از این فرصت استفاده می‌کرد تا خودش را به ترکیه نزدیک کند. بنابراین الان زمان مناسبی‌ است تا ایران با نزدیک شدن هرچه بیشتر به ترکیه بتواند گام‌های بهتری را علیه اسرائیل بردارد.

بازرگان افزود: امیدوارم که «سفر رئیس جمهور به ترکیه سفری اثرگذار همراه با دستاوردهای خوبی» برای کشورمان باشد.

وی در ادامه با اشاره به طیف گسترده گفت‌وگوها و دستورکارهای مختلف دو طرف در «حوزه‌های امنیتی، کریدوری، گازی و انرژی، محیط زیستی، تجارتی و دور زدن تحریم‌ها» عنوان داشت: بنابراین سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه از اهمیت زیادی برخوردار است و امیدوارم متقابلاً آقای رئیسی هم از آقای اردوغان دعوت کند تا به ایران سفر کند.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اسرائیل امروز در تنگنا قرار گرفته هرچه روابط میان ایران و ترکیه نزدیک‌تر شود و همکاری‌ها گسترش پیدا کند، این موضوع به نفع ما هست و ما باید از این فضا استفاده کنیم و سایر کشورهای منطقه را هم به خود نزدیک کرده و همزمان این کشورها را از اسرائیل دورتر کنیم.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی