کریدور تجاری پاکستان، ایران و ترکیه

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع مشترک پاکستان و چین (PCJCCI) گفت که کریدور حمل و نقل جاده‌ای اسلام آباد – تهران – استانبول در آستانه انقلابی در تجارت منطقه‌ای و تقویت کننده روابط است.

به گزارش پایروس، رئیس اتاق مشترک بازرگانی و صنعت پاکستان – چین گفت که کریدور حمل و نقل جاده‌ای اسلام آباد – تهران – استانبول در آستانه انقلابی در تجارت منطقه‌ای است و روابط بین پاکستان، ایران، ترکیه و چین را از طریق طرح کمربند و جاده (BRI) تقویت می‌کند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی و صنعت پاکستان – چین تاکید کرد که کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) و پروژه‌های BRI جان تازه‌ای به این اتحادها داده و مسیری از فرصت‌ها را برای ترکیه و پاکستان ایجاد کرده‌اند. وی اعلام کرد که صادرات ترکیه به چین مسیری ساده از طریق پاکستان پیدا و کالاها را به بازارهای چین هدایت می‌کند.

فانگ یولونگ، معاون ارشد PCJCCI، این دیدگاه را با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری ترکیه در پاکستان از مرز حیرت‌آور یک میلیارد دلار فراتر رفته است عنوان کرد؛ مشارکت راهبردی آن‌ها بخش‌های مختلفی از جمله علم، فناوری، دفاع، گردشگری، آموزش و سلامت را دربرمی‌گیرد که در چارچوب توافقنامه اقتصادی راهبردی اخیر برجسته شده است.

حمزه خالد، معاون رئیس PCJCCI از پاکستان خواست تا اولویت‌های خود را مطابق با معادله دوجانبه خود با ترکیه به‌طور راهبردی تنظیم کند. او توجه را به ابتکارات مشترک جاری مانند پروژه راه آهن ترانس افغان، CASA-۱۰۰۰ و خط لوله گاز تاپی را که می‌تواند ارتباط پاکستان با غرب آسیا و اروپا را به طور قابل‌توجهی افزایش دهد، جلب کرد.

طبق گزارش تریبون، صلاح الدین حنیف، دبیرکل PCJCCI، پیامدهای ژئوپلیتیکی چالش‌های اقتصادی پاکستان را برجسته کرد و تأکید کرد که این چالش‌ها فراتر از مرزهای داخلی است. او گفت که چالش در سازماندهی روابط بین المللی است که با اهداف اقتصادی بدون به خطر انداختن دامنه برنامه توسعه منطقه‌ای چین هماهنگ باشد.