کارشناس روس: ارسال پیام پوتین به رییسی در شرایط فعلی خاورمیانه معنادار است

کارشناس روس: ارسال پیام پوتین به رییسی در شرایط فعلی خاورمیانه معنادار است

به گزارش پایروس به نقل از ایرنا، الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رییس جمهور فدارسیون روسیه در امور سوریه که هفته گذشته به تهران سفر کرده بود، پیام ولادیمیر پوتین را به دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی ایران رساند تا تسلیم آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران شود.

الکساندر شاتیلوف رییس دانشکده علوم سیاسی و جامعه‌شناسی دانشگاه دارایی مسکو، پیام این حرکت را در میانه جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه معنادار دانست.

وی تاکید دارد که روسیه با این پیام، هم‌بستگی خود را با ایران نشان می‌دهد و ضمن مخالفت با سیاست‌های توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی و حامی همیشگی او آمریکا، برای تحقق صلح در منطقه تلاش می‌کند.

این استاد دانشگاه در خصوص نقش روسیه در مبارزه با جنایات مستمر رژیم صهیونیستی علیه مردم غیرنظامی غزه، بر پایبندی مسکو به تمام قوانین بین‌المللی حقوقی از جمله قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در سال ۱۹۶۷ تاکید کرد.

با این حال شاتیلوف معتقد است که روسیه در حال حاضر نمی‌تواند همچون ایران در حل و فصل بحران خاورمیانه حضور فعالی داشته باشد، چرا که به اعتقاد وی در وهله اول اولویت اصلی مسکو جنگ اوکراین است و در وهله دوم روسیه امروزی بر خلاف اتحاد جماهیر شوروی نفوذ ویژه‌ای در منطقه خاورمیانه ندارد.

وی ادامه می‌دهد: بنابراین نمی‌توان روسیه را بازیگر مهم و تاثیرگذاری در جنگ غزه محسوب کرد. با این حال شاتیلوف می‌گوید در صورت موفقیت روسیه در جنگ با اوکراین، چنان ضربه‌ای به غرب وارد می‌شود که مواضع آن‌ها در تمام نقاط جهان دچار ضعف خواهد شد.

رییس دانشکده علوم سیاسی و جامعه‌شناسی دانشگاه دارایی مسکو دلیل حمایت نکردن غرب از برقراری آتش‌بس در نوار غزه را سیاست ریاکارانه و استانداردهای چندگانه آن‌ها می‌داند.

به گفته وی، سیاست دوگانه غربی‌ها باعث می‌شود که آن‌ها بدون نگرانی شاهد قتل‌عام شهروندان بی‌دفاع فلسطینی در غزه و دیگر نقاط جهان باشند؛ چنین رویکردی را در خصوص جنگ یوگسلاوی، اوکراین و سوریه نیز از سوی غرب شاهد بودیم.

شاتیلوف همچنین در خصوص آینده منطقه قفقاز جنوبی پس از برگزاری نشست ۳+۳ وزرای خارجه کشورهای ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه در تهران گفت که با توجه به حل و فصل بحران قره‌باغ و درگیری‌های فعلی خاورمیانه، به نظر می‌رسد که اوضاع در قفقاز جنوبی دست‌کم برای چند سال آینده تثبیت شده باشد.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی