Resizer 16942364286671

 

به گزارش پایروس به نقل ازتهران‌نیوز، اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات دارای ۷ هزار عضو است که دارای جواز کسب بوده و ۳ هزار عضو هم فاقد هرگونه جواز کسب هستند که به دلیل مشکل کاربری موفق نشده‌اند جواز کسب بگیرند.

از سویی اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات دارای چالش‌هایی است که یکی از مهم‌ترین آن افزایش بی‌رویه قیمت قطعات است.

یکی از دلایل این افزایش بی‌رویه افزایش و رشد نرخ ارز و دلار است و از سویی قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا کرده است.

در حال حاضر بازار لوازم یدکی و ماشین‌آلات در رکود کامل به سر می‌برد و همین امر موجب شده تا قیمت‌ها روند کاهشی به خود بگیرد و با کاهش تقاضا و افزایش عرضه جا برای جولان دلالان لوازم یدکی در بازار به شدت بسته می‌شود.

در سال تولید ملی قرار داریم و دست‌اندرکاران و مجریان تولیدات صنعتی باید در حوزه لوازم یدکی و قطعات ماشین‌آلات راهسازی فکر عاجلی داشته باشند، اما متأسفانه بیش از نیمی از قطعات ماشین‌آلات راهسازی وارداتی است، در حالی که ایران ظرفیت تولید اینگونه قطعات را دارد.

همچنین محور فعالیت اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات مقابله با قطعات تقلبی در بازار است و سودجویان در این عرصه بدون هیچ مشکلی به فعالیت می‌پردازند و هیچ‌گونه برخوردی با این افراد صورت نمی‌گیرد و این اتحادیه برای مقابله با

ورود قطعات تقلبی در بازار اقدام به درج شناسه بر روی کالا کرده که چندان موثر نبوده است.

فعالیت صنوف فاقد شناسنامه از دیگر مشکلات صنف لوازم یدکی است و اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات در این راستا اقدام به تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات حکومتی کرده، اما هیچ اقدام مثبتی در این زمینه رخ نداده است.

خبرنگار پایگاه خبری تهران‌نیوز در راستای بررسی فعالیت، اقدامات و مشکلات اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات گفتگویی را با سیداحمد حسینی رئیس این اتحادیه ترتیب داده است.

نحوه نظارت بر بازار لوازم یدکی و قطعات ماشین راهسازی

حسینی با بیان اینکه اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات دارای ۷ هزار عضو دارای جواز کسب و ۳ هزار عضو فاقد شناسه کاربری است، اظهار کرد: اعضای فاقد جواز کسب به‌ دلیل نبود شناسه کاربری و مشکلات مربوط به آن جواز کسب ندارند.

وی اضافه کرد: اعضای اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات در زمینه تولید، توزیع و واردات نیز فعالیت دارند، از جمله اعضایی که در زمینه واردات فعالیت دارند، در کار تولید هم هستند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات استان تهران تصریح کرد: این اتحادیه دارای ۱۰ کمیسیون است که به رتق و فتق امور می‌پردازند و پنج کمیسیون شکایات، حل اختلاف، آموزش، حل اختلاف، آموزش، بازرسی و فنی نیز در نظام صنفی فعالیت دارند.

حسینی در ادامه توضیح داد: کمیسیون شوراها، مالیات، رفاه، مدیریت راهبردی و برق نیز به تازگی آغاز به فعالیت کرده‌اند.

وی درباره نحوه نظارت بر بازار لوازم یدکی و قطعات ماشین راهسازی هم بیان کرد: بزرگترین مشکل ما عدم هماهنگی سازمان‌ها و نهادهای دولتی در زمینه مقابله با گران‌فروشی بوده و عدم هماهنگی با وزارتخانه‌ها یکی از چالش‌های اصلی است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات استان تهران تأکید کرد: به عنوان مثال وزارت اقتصاد بر مبادی ورودی گمرکات نظارت کافی ندارد و عنوان کرده روی اسناد نظارت دارد و کیفیت کافی ارتباطی به من ندارد.

حسینی تبیین کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز عنوان کرده روی اصالت کالاها تمرکز داشته و آن را بررسی می‌کند، در حالی که اگر با یک هماهنگی ساده میان وزارتخانه‌ها در مبادی ورودی روی کالاها نظارت کافی و خوبی شود از ورود بسیاری از کالاهای بی‌کیفیت جلوگیری خواهد شد.

وی متذکر شد: ماده ۱۳ قانون مقابله با قاچاق کالا و ارز این تکلیف قانونی را برای سازمان‌ها دو دوایر دولتی قائل شده و وظیفه هر کدام از دوایر را مشخص کرده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات استان تهران عنوان کرد: متأسفانه نبود هماهنگی بین وزارت اقتصاد و دارایی و صمت موجب ورود بی‌رویه کالاهای بی‌کیفیت شده و به صحبت‌های کارشناسی ما هم توجهی نمی‌کنند.

حسینی تشریح کرد: چالش دومی که فعالان بخش خصوصی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، گرانی و افزایش قیمت‌ها است که سفره مردم را کوچک کرده، در حالی که کوچک شدن سفره مردم روی همه حوزه‌ها اثرگذار است و بازار لوازم یدکی هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: با پایین آمدن توان خرید مردم، تقاضا برای کالاهای ارزانقیمت هم افزایش می‌یابد و متناسب با عرضه هم رشد می‌یابد که یک چالش بسیار بزرگ است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات استان تهران در پاسخ به این سوال که با رکود بازار لوازم یدکی قیمت‌ها چه وضعیت دارند؟ گفت: خوشبختانه شاهد افزایش قیمت در بازار لوازم یدکی نبودیم و در دو ماه گذشته به‌ دلیل رکود شدید بازار این افزایش قیمت رخ نداده و بر عکس با کاهش قیمت مواجه بوده‌ایم.

حسینی تشریح کرد: متأسفانه بی‌ثباتی در بازار بخش خصوصی را با چالش جدی مواجه کرده، از سویی این سوال مطرح می‌شود که رکود در بازار لوازم یدکی موجب کاهش کالاهای تقلبی شده؟ پاسخ «خیر» است، رکود موجب کاهش کالاهای تقلبی در بازار نشده، به هر صورت در زمینه نظارتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری‌های خوبی داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: ستاد ویژه لوازم یدکی در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تشکیل شده و بازرسی‌های مستمری را با حضور بازرسان اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات داشتیم که نقش بسزایی در مقابله و مبارزه با کالاهای تقلبی داشتند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات استان تهران در پاسخ به سوال دیگر که آیا قدرت کافی برای مقابله با واحدهای تجاری غیرمجاز داشته‌اید؟ مطرح کرد: براساس هماهنگی با ستاد ویژه لوازم یدکی استان تهران با حضور نمایندگان ذیربط کارگروهی در این زمینه تشکیل شده تا به فعالیت واحدهای تجاری غیرمجاز ورود کنند که نتایج خوبی داشته و با پیگیری‌های این اتحادیه سازمان صمت استان تهران، پلیس اماکن و پلیس امنیت اقتصادی به این موضوع ورود کردند.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیش از ۳ هزار صنف لوازم یدکی و ماشین‌آلات راهسازی در استان تهران فعالیت می‌کنند و در کشور بیش از ۷ هزار واحد صنفی وجود دارد، افزود: تهران یکی از استان‌های مطرح در زمینه تولید لوازم یدکی است، اما به دلیل فاقد شناسنامه بودن بسیاری از صنوف تولیدات می‌تواند بیش از وضعیت فعلی باشد.

وی همچنین به وضعیت صادرات لوازم یدکی در استان تهران و کشور تبیین کرد: اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تعامل و مذاکرات خود را آغاز کرده و در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی شهریورماه با تولیدکنندگان و تجار پاکستانی نشست‌های بسیار خوبی داشتیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات استان تهران ادامه داد: همچنین از سوی اتحادیه لوازم یدکی پاکستان دعوت شدیم تا به نمایشگاه بین‌المللی در این کشور عازم شویم و تجار ایرانی به‌طور فردی و شخصی اقداماتی را در راستای صادرات لوازم یدکی انجام می‌دهند و در تلاشیم به صورت منسجم موضوعات به سرانجام برسد و اعضای این اتحادیه در زمینه صادرات هم اقدامات مثبتی داشته باشند.

تشریح طرح شناسنامه‌دار کردن طرح تولیدات صنفی

حسینی همچنین در راستای طرح شناسنامه‌دار کردن طرح تولیدات صنفی هم گفت: نشست‌های مهمی را با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کردیم و با معاون وزیر صمت مرتباً تشکیل جلسه دادیم و برای نظارت بر عرضه کالا برنامه‌های متعددی داشته‌ایم.

 

وی گفت: همچنین در راستای آموزش و اطلاع‌رسانی هر هفته میز خدمت را در اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات برگزار می‌کنیم که اعضا به‌ صورت تلفنی و حضور در این جلسه به مباحث گوش می‌دهند و درباره روند شناسه کالاها پیشنهادها و اقدامات خود را بیان می‌کنند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات استان تهران با اشاره به اقدامات این اتحادیه در راستای ارتقا و افزایش تولید ملی هم گفت: باور داریم که حمایت از تولید داخلی باید جامع و کامل باشد، به این معنا که حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان کالاهای باکیفیت داخلی و مقابله با سوءاستفاده‌گران در مسیر تولید داخلی در برنامه ما قرار دارد.

حسینی افزود: حمایت از تولید داخلی نباید به جولانگاهی در مسیر سودجویان باشد، چراکه رقبای تجاری خارجی در بازار وجود ندارد و ممنوعیت واردات بدون بررسی نیازهای داخلی و کشور موجب افزایش قیمت‌ها و کاهش کیفیت کالاها شده است.

وی یادآور شد: در این راستا شناسنامه‌دار کردن تولیدکنندگان داخلی، انعقاد قرارداد با شهرک‌های صنعتی و اخذ مصوبه دولتی برای اعضای تولیدکنندگان و توسعه کسب و کار آنها و حمایت‌هایی که اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات در این زمینه انجام می‌دهد از برنامه‌های اصلی است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات استان تهران گفت: نظارت بر کالاهای تقلبی و بی‌کیفیت می‌تواند در راستای حمایت از بخش تولید مدنظر قرار بگیرد.

حسینی همچنین گریزی به صادرات و واردات کالاها زد و گفت: در مجموع واردات لوازم یدکی و قطعات ماشین‌های راهسازی بر صادرات غلبه دارد، البته شاید در زمینه تولید خودروهای داخلی صادرات هم داشته باشیم، اما در زمینه قطعات ماشین‌های راهسازی بیشتر واردکننده هستیم.

وی تأکید کرد که البته ایران ظرفیت لازم برای تولید قطعات ماشین‌های راهسازی و لوازم یدکی را دارد، اما باید ابتدا تکنولوژی این مورد وارد کشور شود که به‌ دلیل تحریم‌های ظالمانه دشمنان این امر میسر نیست.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات استان تهران خاطرنشان کرد: در برخی حوزه‌های امکان تولید داریم، اما ابتدا باید ظرفیت این تولیدات مهیا شود، در زمینه یاتاقان خودروها در کشورها مرسوم است که کارخانجاتی هستند که یاتاقان به صورت «رول» تولید می‌کنند و کارخانجات تولیدکننده این «رول» را خریداری و به تولیدات مدنظر برش می‌زنند.

حسینی تشریح کرد: ایران «رول» یاتاقان را وارد می‌کند، امکان تولید «رول» یاتاقان در کشور وجود دارد، اما تکنولوژی نیست و تأمین نیاز بازار تنها با تولید سه ماهه یک کارخانه پاسخ می‌دهد، در حالی که تولیدات باید صادر شود تا آن کارخانه به حیات خود ادامه دهد، اما متأسفانه به دلیل تحریم‌ها امکان تولید «رول» وجود ندارد.