عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه در گفت و گو با خبرنگار پایروس مطرح کرد: رنج تجارت از رایزنان بی اختیار و ناکارآمد از هنگامی که تحریم ها شدت گرفت، بحث رایزنی های اقتصادی با جدیت مطرح شد، اما عملکرد رایزنان اقتصادی در سفارتخانهابل دفاع نیست و با انتقادهای بسیاری رو به رو می شود. اما اینکه تا چه اندازه رایزن اقتصادی می تواند موثر باشد، سوالی است که نیاز به پاسخ دست اندرکاران و خبرگان دارد.
در این رابطه با عبدالله مهاجر دارابی، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت و گو کردیم. وی در پاسخ به اینکه برای تسهیل در ارتباطات اقتصادی و رونق صادرات، بحث ایجاد رایزن اقتصادی در سفارتخانه ها مطرح و انجام شد، اما به نظر می رسد این رایزنان نتوانسته اند رضایت لازم را کسب کنند گفت: هدف از تعریف رایزنان اقتصادی، ایجاد ارتباط بین ظرفیت های اقتصادی ایران با دیگر کشورها بود.
وی با تاکید بر اینکه بهتر بود به جای تعریف رایزن اقتصادی در سفارتخانه های ایران در خارج از کشور، رایزن بازرگانی تعریف شود گفت: وزارت خارجه نقش هماهنگ کننده دارد در حالی که بخش بازرگانی وزارت صمت، مسئولیت رایزنی های اقتصادی را بر عهده داشته و می تواند کارآمد تر باشد.
نایب رییس اتاق بازرگانی مازندران با تاکید بر اینکه قرار نیست یک نفر در سطح گسترده یک کشور عمل کند گفت: رایزن اقتصادی فعال در وزارت خارجه یک نفر است و یک نفر هرگز نمیتواند با صدها فعال اقتصادی در یک کشور مذاکره کند و رایزنی های لازم را داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه وزارت صمت باید رایزن اقتصادی و بازرگانی معرفی کند گفت: در اصل وظیفه قانونی با وزارت صمت است، زیرا تخصص و تجربه لازم را در امر بازرگانی و تولید دارد.
مهاجردارابی از گستردگی کشورها خبر داد و گفت: فرض کنیم در کشور روسیه یک رایزن اقتصادی بگذاریم، این رایزن چقدر قدرت دارد و چه اتفاقی می تواند در روابط ایران و روسیه رخ دهد؟
وی با اشاره به بزرگی کشور روسیه گفت: روسیه دها استان دارد که هر کدام فعالیت بسیار زیادی دارند، به همین دلیل برای هر استان ۳ رایزن بازرگانی نیاز داریم و این در حالی است که یک رایزن برای کل روسیه تعریف می کنیم.
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به اینکه هیچ امتیاز، اختیار و نیرویی برای این رایزن اقتصادی قرار نداده ایم گفت: طبیعی است که چنین رایزن اقتصادی با این محدودیت نمی تواند برای تعامل و برقراری ارتباط ایران و روسیه موثر باشد.
وی با اشاره به زمزمه تشکیل وزارت بازرگانی گفت: انتظار داریم وزارت بازرگانی در آینده و وزارت صمت در شرایط کنونی رایزن بازرگانی توانمندی را انتخاب و با اختیارات و نیروی کارآمد معرفی کند.
مهاجردارابی با تاکید بر اینکه برای کشور روسیه بیش از ۳۰ رایزن بازرگانی نیاز داریم که وزارت صمت باید در این زمینه ورود کند گفت: این بخش حاکمیتی وظیفه وزارت صمت است که باید نقش آفرینی کند، اما بخش خصوصی نیز باید پر رنگ تر حاضر شود.
وی با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی ایران و روسیه به عنوان نماینده بخش خصوصی کشور باید نقش قوی تر و تاثیرگذارتری ایفا کند گفت: اتاق بازرگانی ایران به عنوان یک ظرفیت بالاتر و توانمندتر باید با اتاق بازرگانی روسیه تعامل و همکاری بیشتری داشته و با توجه به شرح وظیفه ای که دارد، ارتباط اقتصادی گسترده با قابلیت اجرایی را با روسیه تعریف و پیگیری کند.
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه نظارت جدی بر رایزنان اقتصادی را مهم توصیف کرد و گفت: اگر رایزن بازرگانی یا اقتصادی به خوبی عمل نمی کند، اتاق بازرگانی باید وزیر امور خارجه یا وزیر صمت را بازخواست کند.
وی افزود: اگر مشکل ناتوانی در رایزنی اقتصادی مربوط به داخل است، باید موانع بررسی و رفع شود و اگر هم به قانون نیازدارد، به سرعت قانون وضع شود، اگر هم چالش در روسیه است، باید موانع روسیه بررسی و رفع شود.
مهاجردارابی با تاکید بر این که در بخش رایزنی های بین المللی و معرفی کاردار اقتصادی با ضعف جدی روبرو هستیم گفت: اکنون در پایین ترین شرایط قرار داریم و کاری نمی توانیم انجام دهیم، امیدواریم هیئت مدیره های جدید اتاق به ویژه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه بتوانند کاستی ها را شناسایی و مدیریت کنند.