مسئولیت ایران در تدوین نقشه‌های دریانوردی

مسئولیت ایران در تدوین نقشه‌های دریانوردی

به گزارش پایروس به نقل از ایرنا، نادر پسنده در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد اظهار داشت: سازمان بین‌المللی هیدروگرافی با مدیریت یکپارچه در حوزه تهیه و تدوین نقشه‌های دریانوردی، کشتیرانی و بستر دریایی همه دریاها و اقیانوس‌های کره زمین فعالیت دارد.

وی افزود: سازمان بین‌المللی هیدروگرافی از سال ۱۹۲۱ تاسیس شد که ایران از سال ۱۹۶۹ به‌عنوان عضو فعال این سازمان بوده و به‌تازگی مسوولیت نقشه‌برداری منطقه خلیج فارس، دریای عمان و بخشی از شمال اقیانوس هند را به عهده گرفته است.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی کشور بیان داشت: ایران موفق شد تا با توان مهندسین نقشه‌بردار خود در تولید نقشه‌های دریانوردی این منطقه ۱۰۷ نقشه دریانوردی الکترونیک را مطابق با تمام استانداردهای بین‌المللی تهیه و به‌روزرسانی کند.

پسنده با اشاره به اینکه همه نقشه‌های دریانوردی از سال ۲۰۲۶ با استانداردهای روزبه‌روز رسانی خواهد شد، خاطرنشان کرد: با توجه به سوابق فنی و مهارتی ایران در این حوزه مسوولیت انتقال و به‌روزرسانی نقشه‌های قدیم با استانداردهای جدید به ایران واگذار شده تا در سازمان بنادر و کشتیرانی با کمک سازمان دریانوردی کشور و سازمان جغرافیایی به‌روزرسانی شود.

وی گفت: در طرح سازمان هیدروگرافی، کره زمین به ۱۵ قسمت تقسیم شده که نقشه هر قسمت تکمیل کننده نقشه دیگر خواهد بود و ایران با توان تخصصی خود می‌تواند ضمن بررسی و به‌روزرسانی نقشه‌های دریانوردی در یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین نقاط جهان ارز قابل توجهی جهت فروش این نقشه‌ها به دست آورد.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی