لاوروف بر اهمیت مقابله با اقدامات مخرب کشورهای غیردوست تاکید کرد

به گزارش پایروس به نقل از تاس، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت: لاوروف در سخنان خود در دوما بر اهداف کلیدی سیاست خارجی روسیه از جمله تضمین منافع ملی، تقویت حاکمیت ملی و جایگاه این کشور در عرصه بین‌المللی تمرکز داشت.

وی همچنین در پاسخ به نمایندگان دوما به روندهای اصلی در ایجاد جهان چندقطبی پرداخت و بر نفوذ فزاینده عوامل فرهنگی و تمدنی در سیاست جهانی و اهمیت مقابله با اقدامات مخرب کشورهای غیردوست تاکید کرد.

در سند جدید سیاست خارجی روسیه که فروردین منتشر شد، آمده است که روسیه خود را دشمن غرب نمی‌داند و خود را از غرب منزوی نمی‌کند و قصد خصمانه‌ای نسبت به آن ندارد و بر آگاهی خود از بیهودگی رویارویی با روسیه و پذیرش واقعیت چندقطبی و بازگشت به مرور زمان برای تعامل بر اساس اصول برابری در حاکمیت و احترام به منافع تکیه می‌کند.

براساس این سند، روسیه از ارتش برای دفع و جلوگیری از هرگونه حمله مسلحانه علیه خود یا هر یک از متحدانش استفاده خواهد کرد و مسکو به ویژه به تقویت همه جانبه روابط و هماهنگی با مراکز قدرت جهانی دوست -چین و هند- اهتمام دارد.

در این سند آمده است که یکی از اولویت‌های روسیه حذف «مبانی هژمونیک» از جانب ایالات متحده و دیگر کشورهای غیردوست در امور بین‌المللی خواهد بود. روسیه در تلاش است تا نظم جهانی را شکل دهد که امنیت قابل اعتماد و فرصت های برابر را برای همه فراهم کند.

این سند همچنین ایالات متحده آمریکا را محرک اصلی و منبع اصلی سیاست ضد روسی و بزرگترین تهدید پیش روی جهان و توسعه بشر می‌داند.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی