خودرو مونتاژی

به گزارش پایروس به نقل از ایرنا، منوچهر منطقی درباره تعرفه‌های واردات قطعات خودروهای مونتاژی، اظهار کرد: در مورد تعرفه خودرو فعلاً اتفاقی نیفتاده و البته قرار است اصلاحاتی در خصوص تعرفه خودروها در جهت توسعه ساخت داخل انجام شود.

وی افزود: خودروسازان مونتاژی تا سال ۱۴۰۱ عمدتاً از ارز نیمایی استفاده می‌کردند، اما از ابتدای امسال قرار شد ارز نیمایی را به خودروسازانی اختصاص دهند که بالای ۵۰ درصد ساخت داخل دارند و بقیه خودروهای مونتاژی از ارز صادراتی خود و یا ارز دیگران استفاده کنند.

معاون وزیر صمت ادامه داد: این تغییر نرخ ارز روی محصول وارداتی و تعرفه‌های وارداتی اثر می‌گذارد؛ بنابراین ناشی از تغییر نرخ ارز نیمایی و ارز صادرات از خود است.

منطقی در پاسخ به این پرسش که آیا ارز حاصل از صادرات، شرکت‌ها را به سمت کوتاژ فروشی نمی‌برد، گفت: پاسخ این سؤال مثبت است به دلیل اینکه ارز نیمایی باید صرف نیازهای اساسی مانند غذا و دارو و محصولات راهبردی شود؛ لذا در ارز نیمایی محدودیت داریم و باید ارزهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

افزایش ۷۶ درصدی تولید خودروهای مونتاژی

وی با بیان اینکه تولید خودروهای مونتاژی طی ۷ ماه اخیر به طور متوسط حدود ۷۶ درصد افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: الان قیمت بازار برخی خودروهای مونتاژی نسبت به قیمت کارخانه کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین در شرایطی که هم عرضه بیشتر است و هم واردات آزاد شده به نظر می‌رسد اگر افزایش قیمتی هم در خصوص خودروهای مونتاژی درخواست شود باز هم بازار، قیمت‌های پایین‌تری را می‌طلبد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت بیان کرد: ظرفیت ساخت قطعات در داخل برای ۲.۲ دهم میلیون خودرو وجود دارد و برای داخلی‌ سازی هم روش‌های جدیدتر و مدرن‌تری وجود دارد که به دلیل وجود زیرساخت‌های مشترک مقرون به صرفه‌ تر است.

منطقی گفت: قیمت خودروهای مونتاژی در آینده روبه‌ کاهش خواهد بود و باتوجه‌ به واردات خودروهای دست‌ دوم فاصله قیمتی بازار با قیمت کارخانه هم کاهش پیدا کرده و این سیاست وزارت صمت است.

مجتبی نظری کارشناس صنعت خودرو نیز در ادامه برنامه، گفت: بحث تغییر نرخ ارز برای قطعات مونتاژی و خودروهای وارداتی، قیمت خودرو را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود که شرکت‌های مونتاژکار درخواست افزایش قیمت دهند و مجدداً بحث شورای رقابت و وزارت صمت پیش بیاید.

وی افزود: تولید این خودروها روند خوبی را طی می‌کرد؛ اما با این جریان اخیر قطعاً قیمت‌ها بالا می‌رود و تغییراتی ایجاد خواهد شد.

کارشناس ارشد صنعت خودرو از شتاب‌زدگی و تغییر داخلی‌ سازی در قطعات خودرویی سخن گفت و تصریح کرد: وقتی میزان داخلی‌ سازی و تیراژ تولید داخلی افزایش پیدا نکند گاهی تعرفه خودروهای مونتاژی از خودروهای وارداتی بیشتر خواهد شد.

نظری با بیان اینکه موضوع تیراژ در تعرفه‌ها دیده نشده است، گفت: خودروهای داخلی ما هنوز به حد تیراژ مناسبی نرسیدند به همین دلیل هم تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از تغییر نرخ ارز هنوز قیمت قطعات خودرویی دچار تغییر نشدند؛ چون ۶ماه طول می‌کشد که سفارش به تولیدکننده برسد و با قیمت جدید عرضه شود.

کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه تعیین تکلیف برای بازار خودرو توسط وزارت صمت و شورای رقابت و یا سامانه، بازار را از جریان تعادل خارج می‌کند، گفت: ما هنوز نتوانستیم دو شرکت بزرگ خودروساز کشورمان را با وجود نظارت مستقیم، ادغام و متمرکز کنیم؛ چون نوع تفکر اقتصادی ما با دنیا متفاوت است.

نظری آزادسازی بازار را شرط اصلی تعادل بازار دانست و تصریح کرد: ما چارچوب مناسبی در خودرو نداشتیم و به همین دلیل هم نتوانستیم این صنعت را رقابتی کنیم.