امروز ۳ دی ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شرکت‌های کشتیرانی یونانی از بازار نفت روسیه خارج شدند

شرکت‌های کشتیرانی یونانی در پی تشدید سخت‌گیری آمریکا در اعمال تحریم‌ها و هدف گرفتن بازرگانان و شرکت‌هایی که نفت روسیه را حمل می‌کنند، از تجارت نفت مسکو کنار رفته‌اند.

به گزارش پایروس به نقل از برنا، آمار رصد کشتی که توسط بلومبرگ گردآوری شد، نشان می‌دهد تعداد نفتکش‌های یونانی حمل کننده نفت روسیه، در ژانویه، به هشت کشتی در مقایسه با بیش از ۴۰ کشتی در ماه مه و حدود ۲۰ کشتی در طول نیمه دوم سال ۲۰۲۳، کاهش پیدا کرد.

این مهاجرت پس از آن روی داد که وزارت خزانه‌داری آمریکا، با درخواست برای توضیح اقداماتی که برای رعایت سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه گروه هفت برای نفت روسیه انجام شده است، مالکان کشتی‌ها را به وحشت انداخت. مقامات دو شرکت یونانی گفتند اندکی بعد، آنها محتاط شده و مشغول ارزیابی وضعیت هستند.

اطلاعیه‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا در نوامبر، به شرکت‌های کشتیرانی در ده‌ها کشور ارسال شد و پس از آن، تعدادی از شرکت‌های مشارکت کننده در تجارت نفت روسیه و شرکت‌های کشتیرانی که به حمل آنها کمک کرده‌اند، هدف تحریم واشنگتن قرار گرفتند.

کشتی‌های یونانی کاملا از تجارت نفت روسیه که در پایانه‌های اقیانوس آرام این کشور بارگیری شده‌اند و به مقصد خریداران در چین و هند حمل شده‌اند، ناپدید شده‌اند. این گریدهای نفتی که به طور عمده شامل اسپو و سوکول هستند، با نرخ بالاتری نسبت به گرید نفتی اورال و بالاتر از سقف قیمت گروه هفت، فروخته می‌شوند.

غربی‌هایی که در خرید یا حمل نفت روسیه مشارکت دارند، باید مدارک مستندی ارائه کنند که نشان می‌دهد محموله‌ها مطابق با مقررات تحریم‌ها بوده اند.

داده‌های قیمت ارائه شده از سوی آرگوس مدیا نشان می‌دهد نفت اسپو در چهار هفته نخست سال ۲۰۲۴، با قیمتی معامله شد که ۱۳ دلار در هر بشکه بالاتر از سقف قیمت گروه هفت بود. نفت اورال که در پایانه‌های واقع در دریای بالتیک بارگیری می‌شود، حدود یک دلار در هر بشکه، بالاتر از سقف قیمت بود.

از دست دادن ناوگان کشتی‌های یونانی، ناوگان کشتی‌های روسیه و کشتی‌های شبحی که از زمان آغاز جنگ اوکراین گسترش پیدا کرده اند را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد.

با از دست دادن بازار اروپایی که تقریبا همه ۱.۶ میلیون بشکه در روز نفت ارسال شده از بنادر روسیه در دریای بالتیک، دریای سیاه و آرکتیک را دریافت می‌کرد، مسکو ناچار شده است تقریبا روی خریداران در چین و هند و تا حدی، ترکیه حساب کند. این به معنای سفرهای طولانی‌تر و نیاز به کشتی‌های بیشتر است.

وقایع امنیتی در در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن، تحویل محموله‌های نفت را پیچیده‌تر کرده است. همه نفت روسیه که از بنادر غربی این کشور به هند و چین ارسال می‌شوند، از این مسیر عبور می‌کنند و حداقل یک نفتکش هدف حمله قرار گرفته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هیچ نفتکش حامل نفت روسیه هنوز برای اجتناب از دریای سرخ، تغییر مسیر نداده است.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی