به گزارش پایروس، نگاه اجمالی به روسیه :
قسمت اول
کشور روسیه پهناور ترین کشور دنیاست که در شمال اوراسیا قرار دارد .
روسیه به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم می شود .
نهمین کشور پرجمعیت دنیا بوده و
زبان آن روسی است .
آغاز روابط ایران و روسیه به طور رسمی به سال ۱۵۲۱ میلادی در دوران صفویه بازمیگردد.
دو ملت سابقه طولانی در تعاملات جغرافیایی، اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی داشته تند.
در طی سال های گذشته روابط فی مابین دو کشور گاه متلاطم و گاه خفته بوده است اما از زمان فروپاشی شوروی، دو کشور همسایه عموما از روابط صمیمانه بسیار نزدیکی برخوردار بودهاند . ایران و روسیه متحدان استراتژیک هستند .
تلخی روابط تاریخی باعث گردیده تا دامنه نگاه سیاستمداران همواره معطوف به روابط سیاسی شود و به روابط فرهنگی دو کشور پرداخت کمتری صورت گیرد .
در حال حاضر نیز سطح روابط فرهنگی عقبتر از روابط سیاسی و اقتصادی است .
اصولا باید فرهنگ پایه روابط کشورها باشد .
در شرایط کنونی یکسان بودن منافع اقتصادی باعث گسترش روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور شده است و همین امر می تواند به گسترش روابط فرهنگی نیز کمک کند.
بستر توسعه روابط فرهنگی در میان ملل مختلف « مردم » هستند که میبایست پیشتاز میدان باشند .
در مورد ایران و روسیه روابط دولت ها بیشتر است تا مردم ، که این امر به مرور قطعاً تقویت خواهد شد .
ایران میتواند تا حدودی منافع ملی خود را در آسیای مرکزی و قفقاز در سایه گسترش روابط فرهنگی با روسیه تامین کند .
مشترکات تاریخی و وجود مناطق مسلمان نشین در روسیه زمینهساز گسترش روابط فرهنگی می تواند باشد. ترویج آموزش زبان فارسی و روسی در هر دو کشور، وجود مراکز پژوهشی و مطالعاتی ، استفاده از فناوری و سیستمهای اطلاعرسانی امکانات همکاری فرهنگی را فراهم میاورد.
این کشور فرهنگ پرباری دارد و نویسندگان سرشناسی چون تولستوی و داستایوفسکی را پرورانده است .
ادبیات روسیه یکی از غنی ترین و قوی ترین ادبیات های جهان است که سینمای این کشور نیز از این ادبیات غنی همواره بهره برده است .
در مورد سینمای این کشور میتوان گفت که فیلمسازان مشهوری چون آندره تارکوفسکی را دارد .
فیلم « آیینه » یکی از آثار ماندگار آندره تارکوفسکی است.
از شاهکارهای دیگر سینمای این کشور میتوان به فیلمهایی مثل《خدا بودن سخت است》و
《لک لک ها پرواز میکنند》اشاره کرد .
یا سرگیی آیزنشتن با فیلم《رزمناو پوتمکین 》که از ماندگارترین های تاریخ سینماست.
یا ژیگاورتوف سازنده مستند « مردی با دوربین فیلمبرداری » که بسیاری آن را بهترین مستند تمام دوران میدانند و فیلمسازان بعدی از آن الگو برداری کرده اند یا فیلم و سریالی که از جنگ و صلح تولستوی ساخته شد و در زمان خودش مورد استقبال قرار گرفت و اثر ماندگاری محسوب گردید.
یا فیلم《 شوخی سرنوشت》که نمادهای هنر معاصر روسیه در آن دیده میشود یا《 رنگ انار》 پاراجانف محصول ۱۹۶۸ به کارگردانی سرگیی پاراجانف ارمنی تبار اهل اتحاد جماهیر شوروی که فیلمساز آن را رشته نگار هایی از نگارگری ایرانی توصیف می کند.
رنگ انار آمیزه ای است از نماد های انجیلی با معرفی معماری و هنر بومی ارمنستان که در نوع خود بی نظیر است .
شاهپور محمدی کارشناس سینما و دبیر سرویس فرهنگی