روسیه ۵۰ هزار تن غلات به کشورهای آفریقایی اهدا کرد

به گزارش پایروس، دمیتری پاتروشف وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که مسکو بصورت رایگان به شش کشور نیازمند در قاره آفریقا تا ۵۰ هزار تن غلات صادر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: “همانطوری که رئیس جمهور ما خاطرنشان کرد، علاوه بر اینکه ما به اندازه کافی شریکی مطمئن در بخش صادرات غلات به بازار جهانی می باشیم، ما به کشورهای آفریقایی نیز غلات به شکل رایگان ارسال خواهیم کرد. فعلا صحبت هایی در مورد شش کشور و حجم هایی از ۲۵ تا ۵۰ هزار تن می باشد”.

این وزیر روس تاکید کرد که این اعتقاد در بین مقامات وجود دارد که این صادرات می توانند در آینده نزدیک شروع شوند. وی همچنین از برنامه های صادرات حدود ۵۵ میلیون تن غلات به بازار جهانی در سال جاری سخن به میان آورد.

اتروشف اظهار کرد: “این عدد می تواند در جهت افزایش در جریان جمع آوری غلات، تغییر نماید. اگر با ببینیم که پیش بینی ها در مورد جمع آوری و حجم غلات رشد کنند، ما این عدد مربوط به میزان حجم صادرات را تصحیح خواهیم کرد”.

ولادیمیر پوتین در نشست “روسیه- آفریقا” در اواخر ماه ژوئیه در سن پترزبروگ اعلام کرده بود که مسکو آمادگی دارد که ارسال غلات به کشورهای آفریقایی – چه در حوزه تجاری و چه بصورت رایگان- را ادامه دهد.

رئیس جمهور روسیه خاطرنشان ساخته بود که روسیه می تواند کمبود غلات اوکراین را در صورت توقف اعتبار توافق دریای سیاه در مورد مواد غذایی را پوشش دهد تا مواد غذایی مورد نیاز کشورهای فقیر جهان را تامین نماید.

توافق غلات در تاریخ ۱۸ ژوئیه و پس از اعلام رمسی روسیه به ترکیه، سازمان ملل متحد و اوکراین برای عدم قصد خود برای تمدید آن، به کار خود پایان داد. این توافقنامه در بر گیرنده خروج غلات اوکراینی از مسیر دریای سیاه و رفع محدودیت های موجود بر صادرات مواد غذایی و کود روسیه به بازار های جهانی بود. اما در مسکو و در طی مدت اعتبار آن بارها از اینکه تعهدات قول داده شده به روسیه در این توافق اجرایی نشدند، به دفعات صحبت شد. روسیه همچنین بر این نکته تاکید کرده بود که بر مبنای این توافق غلات می بایست در وهله اول به کشورهای نیازمند و از جمله در آفریقا ارسال شوند، در حالی که این کشورهای اروپایی هستند که بهره اصلی از صادرات غلات اوکراین از مسیر دریای سیاه را برده اند. با این وجود روسیه تصریح کرده است که همچنان آماده بازگشت به این توافق می باشد، اما تنها زمانی که تمامی شروط آن ابتدا اجرایی شوند.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی