نفتروسیه

به گزارش پایگاه خبری ایران و روسیه به نقل از ایسنا، روسیه همواره تامین کننده اصلی دیزل به اروپا بوده زیرا پالایشگاه‌های این منطقه، سوخت کافی برای تامین تقاضای داخلی برای خودروهای دیزلی تولید نمی‌کنند اما تحریم واردات فرآورده‌های نفتی روسیه به اتحادیه اروپا که از پنجم فوریه اجرایی شد، باعث شد مسیر صادرات دیزل روسیه به آسیا، آفریقا، خاورمیانه و همچنین انتقال میان دو کشتی تغییر پیدا کند.

آمار رفینیتیو نشان داد روسیه طی ماه میلادی گذشته، بیش از ۵۸۰ هزار تن دیزل به آمریکای لاتین ارسال کرده که ۴۴۰ هزار تن از این حجم، به برزیل و ۱۴۰ هزار تن به پاناما، اروگوئه و کوبا رفته است.

در مجموع صادرات دیزل از بنادر روسیه به برزیل در فاصله ژانویه تا مارس سال ۲۰۲۳، به ۶۶۳ هزار تن بالغ شد، در حالیکه مجموع صادرات روسیه به برزیل در کل سال میلادی گذشته، ۷۴ هزار تن بود. همچنین آمار رفینیتیو آیکان نشان داد یک محموله دیزل روسیه در نزدیک بندر لومه در توگو، به نفتکش دیگری منتقل شده و سپس به سمت آمریکای جنوبی و احتمالا برزیل رفته است.

در این بین، بررسی آمار و اطلاعات منابع صنعتی نشان می‌دهد هند مقصد اصلی نفت اورال روسیه که از طریق دریا حمل می‌شود، مانده و حدود ۷۰ درصد از صادرات نفت اورال به هند می‌رود. قیمت های جذاب نفت اورال، به معنای حاشیه سود خوب برای پالایشگاه‌های هندی بود و قراردادهای تامین میان شرکت‌های روسی و هندی و هزینه حمل پایین‌تر محموله، کمک کرده است این صادرات  بالا بماند. شرکت روس‌نفت و شرکت ایندین اویل، ماه میلادی گذشته، قرارداد تامین برای حداکثر ۱.۵ میلیون تن نفت روسیه معادل ۱۱ میلیون بشکه در ماه از اول آوریل را اعلام کردند.

بر اساس گزارش رویترز، در این بین، صادرات نفت اورال به چین در آوریل، رشد قابل ملاحظه پیدا نکرد و در ۱۰ روز نخست ماه میلادی جاری، به یک محموله ۱۰۰ هزار تنی رسید. با این حال، معامله‌گران خاطرنشان کردند که پالایشگاه‌های چینی خواستار بارگیری محموله‌های نفت در اواخر آوریل و اوایل مه هستند.