امروز ۳ دی ۱۴۰۳
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رقیب کانال سوئز راه اندازی می‌شود


به گزارش پایروس به نقل از فارس، مسیر ۱۶۰ کیلومتری راه آهن رشت – آستارا حلقه مفقوده مسیر ۷۲۰۰ کیلومتریِ بالِ غربیِ کریدور «شمال – جنوب» است. توافقنامه امروز احداث راه آهن رشت _ آستارا با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس‌ جمهور روسیه منجر به تکمیل بال غربی کریدور و اتصال جنوب آسیا به شمال اروپا خواهد شد.

پایگاه خبری روسیا الیوم در گزارشی با عنوان «شریان جایگزین برای کانال سوئز که به افزایش تجارت بین روسیه و خلیج فارس نیز کمک می‌کند» احداث راه‌آهن رشت-آستارا را راهبردی توصیف کرد.

استفاده کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از کریدور ایران برای تجارت با روسیه

در این گزارش به اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اشاره شده و آمده است: پوتین با تمجید از این قرار داد تاکید کرده که احداث راه آهن مذکور به حمل و نقل مستقیم ریلی در مسیر مواصلاتی شمال-جنوب کمک شایانی می‌کند.

روسیا الیوم با بیان اینکه کریدور شمال ـ جنوب مسیری ترکیبی به طول هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که از سن پترزبورگ در روسیه تا بندر بمبئی در هند امتداد دارد و از ایران می‌گذرد، افزود: این کریدور یک مسیر جایگزین برای مسیر ناوبری دریایی در نظر گرفته می شود که اروپا، کشورهای خلیج فارس و اقیانوس هند را از طریق کانال سوئز به هم متصل می‌کند و شامل ۳ مسیر بین المللی یکی در غرب شامل هند‌، ایران‌، آستارا (آذربایجان)، روسیه وشمال اروپا دوم مسیر میانی شامل هند، ایران، دریای خزر، قزاقستان و بنادر روسیه و مسیر شرقی شامل هند، ایران و کشورهای آسیای مرکزی (ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان) و روسیه است.

روسیا الیوم به نقل از الکساندر نازاروف یک، اقتصاددان روس آورده است: احداث راه آهن رشت -آستارا را یک رویداد بزرگ اقتصادی و ژئوپلیتیکی است و این امر به افزایش تجارت بین کشورهای خلیج فارس و روسیه کمک می‌کند.

وی افزود: حضور روسای جمهور روسیه و ایران در مراسم امضای توافقنامه ساخت راه آهن رشت – آستارا که کریدور حمل و نقل شمال – جنوب را تکمیل می‌کند نشان دهنده این است که یک رویداد بزرگ اقتصادی و ژئوپلیتیکی اتفاق افتاده است.

نازاروف گفت: بنابراین، یک محور اقتصادی ایجاد شده که از هند از طریق خلیج فارس می گذرد و سپس از روسیه به سمت دریای بالتیک ادامه دارد.

وی افزود: کشورهای حوزه شبه جزیره عربستان می‌توانند تجارت با روسیه و کشورهای آسیای مرکزی را به میزان قابل توجهی افزایش دهند و زمان سفر به شمال اروپا نیز کاهش می‌یابد.

  • ارزان‌ترین مسیر اتصال آسیا به اروپا و رقیب کانال سوئز

پایگاه خبری العربی الجدید نزدیک به قطر هم در خبری با عنوان «توافق ایران و روسیه برای ساخت یک پروژه راه آهن در رقابت با کانال سوئز» نوشت: ایران و روسیه، دو طرف اصلی کریدور راهبردی «شمال-جنوب» امروز چهارشنبه با توافق بر سر احداث خط آهنی که روسیه را از طریق شبکه ریلی عبوری از آذربایجان و ایران به خلیج فارس متصل می‌کند، گام مهم دیگری در راستای فعال‌سازی این کریدور برداشتند.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی