ثبات قیمت برق و گاز در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳

پس از افزایش قابل توجه قیمت‌ها در اتحادیه اروپا که قبل از حمله روسیه به اوکراین شروع شد و در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به شدت افزایش یافت، به نظر می‌رسد قیمت‌های برق و گاز در این منطقه در حال تثبیت هستند. در ماه‌های ابتدایی سال قیمت انرژی به دلیل افزایش قیمت گاز طبیعی که سوخت ضروری در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، افزایش یافت.

به گزارش پایروس به نقل از دنیای اقتصاد، این اتفاق به این دلیل بود که واردات از روسیه کاهش یافت و این کشور به دنبال واردکنندگان دیگری برای گاز خود بود. بعد از آن بازار انرژی اروپا به‌ صورت غیر‌مستقیم بر اساس قیمت سوخت قیمت‌گذاری شد، یعنی قیمت گاز طبیعی بر قیمت‌های بازار برق به شدت تاثیر گذاشت. از طرف دیگر سازوکارهایی برای کاهش فشار بر مصرف‌کنندگان ایجاد شد که یکی از آنها تخصیص یارانه از طرف دولت‌های اروپایی بود. در نیمه اول سال ۲۰۲۳، متوسط قیمت برق خانگی در اتحادیه اروپا در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، از ۲۵.۳ یورو به ازای هر ۱۰۰ کیلووات ساعت به ۲۸.۹ یورو افزایش یافت. میانگین قیمت گاز نیز در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، از ۸.۶ یورو به ازای هر ۱۰۰ کیلووات ساعت به ۱۱.۹یورو در هر ۱۰۰ کیلووات ساعت در نیمه اول سال ۲۰۲۳ رسید.

این قیمت‌ها بالاترین قیمت ثبت‌شده توسط یوروستت است. یوروستت یکی از ادارات کمیسیون اروپا است که از وظایف اصلی آن، ارائه اطلاعات آماری به نهادهای اتحادیه اروپا (EU) و ترویج هماهنگی روش‌های آماری در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نامزدهای پیوستن به آن و همچنین انجمن تجارت آزاد اروپا است.به گفته این سازمان، قیمت برق و گاز طبیعی بدون احتساب مالیات در اتحادیه اروپا در حال کاهش است و این کشورها تا حدی از اقدامات حمایتی خود عقب‌نشینی می‌کنند. در نتیجه، قیمت نهایی مشتریان با احتساب مالیات کمی ‌بیشتر از دوره مرجع قبلی است. در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۲۲، در نیمه اول سال ۲۰۲۳ سهم مالیات در قبوض برق از ۲۳ درصد به ۱۹ درصد (افت ۴درصدی) و در قبض گاز از ۲۷ درصد به ۱۹درصد (افت ۸درصدی) کاهش یافته است. این در حالی است که همه کشورهای اتحادیه اروپا کمک هزینه‌ها و یارانه‌های دولتی یا کاهش مالیات و عوارض را برای کاهش هزینه‌های انرژی بالا دارند.

قیمت برق در ۲۲ کشور اتحادیه اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۳ افزایش یافت. همچنین داده‌ها و اطلاعات حاکی از آن است که قیمت برق خانگی در ۲۲ کشور اتحادیه اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۳ در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. به پول ملی، بیشترین افزایش با رشد ۹۵۳ درصدی در هلند گزارش شده است. این افزایش شدید به چند عامل مربوط می‌شود که از مهم‌ترین دلایل آنها این است که اقدامات معافیت مالیاتی از سال ۲۰۲۲ در سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا نکرد و در عین حال مالیات انرژی بر برق برای خانوارها دو برابر شد. در سپتامبر ۲۰۲۳، میانگین قیمت عمده‌فروشی برق در هلند به ۹۸.۷ یورو در هر مگاوات ساعت رسید که یکی از پایین‌ترین قیمت‌های برق در این کشور از تابستان ۲۰۲۱ است. این رقم نشان‌دهنده کاهش تقریبا ۷۰ درصدی نسبت به سال گذشته است.

این ارقام در ماه اوت سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود و به بیش از ۴۴۷ یورو در هر مگاوات ساعت رسید. با این حال بعد از افزایش بی‌سابقه در قیمت‌های برق در اتحادیه اروپا، سقف قیمتی اعمال شد و این امر قیمت‌ها را در همه سطوح به طور قابل توجهی در سال ۲۰۲۳ کاهش داد. جهش‌های بزرگ دیگری نیز در لیتوانی با ۸۸ درصد رشد، در رومانی با ۷۷ درصد رشد و در لتونی با ۷۴ درصد رشد به ثبت رسید. کاهش شدید در قیمت برق بر حسب پول ملی در کشورهایی مانند اسپانیا افت ۴۱درصدی و پس از آن در کشور دانمارک کاهش ۱۶ درصدی ثبت شد. همچنین کاهش قیمت کمتری در پرتغال ( ۶ درصد)، مالت (۳درصد) و لوکزامبورگ با نزدیک به صفر (۰.۴ درصد) گزارش شده است. براساس این گزارش، برحسب متوسط قیمت برق خانگی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ کمترین میزان قیمت در بلغارستان (۱۱.۴یورو در هر ۱۰۰ کیلووات ساعت)، مجارستان (۱۱.۶ یورو) و مالت (۱۲.۶ یورو) و بالاترین در هلند (۴۷.۵ یورو)، بلژیک (۴۳.۵یورو)‌، رومانی (۴۲ یورو) و آلمان (۴۱.۳ یورو) بوده است.

براساس این گزارش، متوسط قیمت گاز خانگی بر حسب یورو در نیمه اول سال ۲۰۲۳ در مجارستان (۳.۴ یورو به ازای هر ۱۰۰کیلووات ساعت)، کرواسی (۴.۱ یورو) و اسلواکی (۵.۷ یورو) کمترین و در هلند (۲۴.۸ یورو)، سوئد (۲۱.۹یورو) و دانمارک (۱۶.۶ یورو) بالاترین میزان بوده است.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی