بشار اسد از جمهوری اسلامی ایران و روسیه به عنوان «دوست سوریه» یاد کرد

به گزارش پایروس به نقل از ایرنا، سوریه از سال ۲۰۱۱ وارد بحرانی شد که یکی از شدیدترین بحران های این کشور و منطقه غرب آسیا بود.

ارتش سوریه به مدت یک دهه درگیر جنگ با گروههای تروریستی شد که از اتباع دهها کشور عضو این گروهها بودند.

آمار دقیقی درباره تعداد کشته ها و زخمی های این بحران وجود ندارد، اما مطابق گزارش های متعدد حدود نیم میلیون نفر در اثر این بحران کشته شدند. بیش از ۱۱ میلیون نفر نیز در داخل و خارج از این کشور آواره شدند. 

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه که بارها درباره بحران این کشور صحبت کرد، اکنون در مصاحبه ای ابعاد دیگری از این بحران را تشریح کرد. 

اولین نکته در سخنان بشار اسد در خصوص رابطه سوریه با سه کشور ایران، روسیه و ترکیه بود.

بشار اسد از جمهوری اسلامی ایران و روسیه به عنوان «دوست سوریه» یاد کرد، اما از ترکیه به عنوان کشوری همسایه یاد کرد که در شکل گیری گروههای تروریستی در این کشور نقش داشته و اکنون نیز در پی اشغال خاک سوریه است.

نکته مهم در اظهارات رئیس جمهوری سوریه این است که هدف «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه از دیدار با بشار اسد را مشروعیت بخشی به حضور اشغالگرانه ترکیه در سوریه عنوان و تاکید کرد: “تا زمانی که ترکیه خاک سوریه را در اشغال دارد و تروریست ها را تأمین مالی می کند، با اردوغان دیدار نخواهد کرد.”

بشار اسد گفت: “ترکیه یکی ازکشورهای همسایه ماست و طبیعی است که به دنبال بهبود روابط با آن‌ها باشیم. اگر شرایط متفاوتی در آینده بعد از عقب‌نشینی ترکیه برای بهبود روابط صورت گیرد، طبیعی است که به همین سیاست بازگردیم یعنی ایجاد روابط خوب با همسایگان. این موارد اصولی هستند و سیاست‌هایی گذرا نیستند.”

بعد مهم دیگر در سخنان بشار اسد مربوط به اهداف غرب از شکل دادن و دخالت در بحران سوریه بود.

کشورهای غربی به خصوص آمریکا در بحران سوریه نقش پررنگی داشته اند و هنوز هم نظامیان آمریکایی بخشی از جغرافیای سوریه را تحت اشغال خود دارند.

بشار اسد بر این باور است که مسئول ویرانی های سوریه کشورهایی هستند که از تروریسم حمایت کردند. رئیس جمهور سوریه در این خصوص به نکته راهبردی اشاره کرد مبنی بر اینکه هدف مخالفان نظام سوریه صرفاً کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت نبود بلکه هدف اصلی، سوریه و تبدیل آن به کشوری ضعیف بود.

اسد در این خصوص با اشاره به بحران های لیبی و عراق، خاطرنشان کرد: “ما درگیر یک جنگ موجودیتی بودیم. هدف «معمر قذافی» نبود، لیبی بود. هدف صدام حسین نبود، عراق بود. هدف بشار اسد نبود، بلکه سوریه بود.”

این نکته راهبردی در اظهارات رئیس جمهور سوریه در ادامه با اشاره به اسرائیل تکمیل شد. بشار اسد با تأکید بر اینکه به هیچ وجه سوریه عادی سازی روابط با اسرائیل را انجام نخواهد داد، گفت: “حملات اسرائیل علیه سوریه از زمانی آغاز شد که ارتش سوریه پیروزی هایی در مقابل تروریستها داشت. تا زمانی که اسرائیل دشمن است و تروریست‌ها را همراهی می‌کند، این وضعیت تغییر نمی‌کند.”

بنابراین، از دید بشار اسد، دلیل اصلی حمایت کشورهای غربی به خصوص آمریکا از گروههای تروریستی در سوریه، تضعیف این کشور و تبدیل آن به کشوری شکننده و حمایت از رژیم صهیونیستی بود.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی