1659982 271

به گزارش پایگاه خبری، امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار ایران و روسیه گفت: واردات زمانی باعث تعادل بازارمی شود که معنی دار و رقابتی باشد،اما حقیقت این است که واردات خودرونمی تواند تاثیر خاصی بر روی بازار داشته باشد البته با شرایطی که ایجاد شده است احتمال واردات خودرو به کشور کم است چرا که از ۴سال گذشته مسئولین جلوی واردات خودرو را گرفته اند

کاکایی افزود: پیش بینی می شود با توجه به وضعیت فعلی وارد شدن خودرو از محالات است اما حتی اگر این طرح اجرایی شود درمقیاسی بسیار محدود صورت می گیرد و این مسئله مستعد ایجاد رانت خواهد بود زیرا باتوجه به شرایط موجود این امر امکان پذیر نیست در حال حاضر به غلط در ذهن مردم جاافتاده است که وزارت صنایع و قانون با واردات خودرومشکل دارد و در حالی که هیچ مشکل قانونی برای واردات خودرو وجود ندارد تنها یک مشکل مالی وجود دارد که بانک مرکزی آن را مدیریت می کند زمانی این مشکل حل شود خود به خود مسئله واردات هم حل می شود تا زمانیم که حل نشود هر گونه واردات یعنی واردات رانتی، زیرا از مکان بخصوصی باید تامین شود پس این نمی تواند به تعداد زیاد باشد
کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: حتی اگر واردات هم انجام شود نباید انتظار داشته باشیم که بر روی خودرو های تولید داخل بالا اثر معنا داری داشته باشد در حال حاضر ۳ دسته خودرو در بازاروجود دارد اولی بازار خودرو های وارداتی است که حدود ۴ سال است که ممنوع شده ،این خودرو ها عمدتا بالای ۲۰ هزا دلار بودند اما الان خودرو زیر ۲۰ هزار دلار وارد می کنیم انتظار می رود اگر واردات خودروانجام شود کمی قیمت خودرو های وارداتی پایین بیاید اما نه به مقدار زیاد زیرا قرار نیست خودرو مشابه ان وارد شود در واقع می توانیم بگوییم بر روی خودرو های زیر ۵۰۰ میلیون تومان نمیتواند اثر بگذارد
او تصریح کرد: خودرو تولید داخل هم نمی تواند تولید خودرا از این حد بالا ببرد پس چیزی باعث نمی شود قیمت کاهش پیدا کند، علت بالارفتن فعلی قیمت ها بدلیل مبنای ارزش ریال است در حال حاضرقیمت دلار به سمت بالا رفته است و قیمت خودرو هم در حال رشد است و اگر خودرویی را در شرایطی که ارز نداریم وارد کنیم کمبود ارزش یک میلیارد دلاری در کشور ایجاد می شود و قیمت ارز بالا خواهد رفت در نتیجه بجای اینکه قیمت ها کاهش پیدا کند به سمت بالا می رود پس این واردات با این شرایطی که در حال حاضراعلام شده است این موضوع بر روی بازار اثر معناداری ایجاد نمی کند نهایتا یکی دوماه هیجان ایجاد می کند ولی دوباره قیمت ها بالا خواهد همینطور قیمت خودرو کاهش پیدا نمی کند زیرا خودرویی که ادر حال حاضر تولید داخل می شود یک ارزشی دارد مگر اینکه مشکلات تولید حل شود
امیر حسین کاکائی ضمن اشاره به اصلی ترین مشکل بیان کرد: اصلی ترین مشکل این است که وکلای مجلس و وزارت خانه ها بجای اینکه تمرکزشان را بر روی رفع مشکلات تولید بگذارند روی کنترل بازار است