امضای توافقنامه استخراج لیتیوم بین “روس اتم” با بولیوی

به گزارش پایروس به نقل از اسپوتنیک، شرکت دولتی “روس اتم” اعلام کرد که این هلدینگ بین المللی استخراج اورانیوم Uranium One group”روس اتم” و شرکت دولتی لیتیوم بولیوی Yacimientos de Litio di Bolivia (YLB) توافقنامه ای را در خصوص تجهیز مجموعه ای صنعتی برای استخراج و تولید کربنات لیتیوم در دپارتمان گاتوسی در بولیوی به امضا رسانده اند.

در این بیانیه آمده است: “پروژه مشترک روسی- بولیویایی اجازه ایجاد چرخه کامل تولید – از استخراج ماده خام لیتیوم تا دریافت محصول آماده برای بازار- در بولیوی- کشوری که غنی ترین ذخایر لیتیوم در جهان را دارد، را می دهد”.

اظهارات کریل کاماروف معاون اول رئیس و رئیس بخش توسعه تجارت بین المللی “روس اتم” در این بیانیه اینگونه نقل شده است: “این توافقنامه چشم اندازهای جدیدی را برای همکاری های بلند مدت روسیه و بولیوی می گشاید”.

کاماروف تاکید کرد: “برای “روس اتم” این اولین پروژه خارجی بزرگ در حوزه تولید لیتیوم می باشد که میزان سرمایه گذاری در آن حدود ۶۰۰ میلیون دلار ارزیابی میگردد. ساخت مجموعه صنعتی با ظرفیت ۲۵ هزار تن کربنات لیتیوم در سال با امکان افزایش ظرفیت در نتیجه فعالیت های شناسایی ژئولوژیکی، در نظر گرفته شده است”.

در این اطلاعیه تاکید شده است که بر مبنای سند به امضا رسیده، Uranium One groupدر تجهیز مجموعه صنعتی بر روی چشمه آب معدنی (سالارا) پاستوس گراندس که در پاتوسی قرار دارد، مشارکت خواهد کرد. استخراج لیتیوم بر مبنای فناوری روسی جداسازی جذبی مستقیم برنامه ریزی شده است که بهره وری بالای اقتصادی خود و ایمن بودن برای محیط زیست را اثبات کرده است.

بولیوی بزرگترین منابع تایید شده لیتیوم در جهان را دارد که عمدتا در ساونچاکا اویونی، کویپاسا و پاستوس گراندس در جنوب غرب این کشور قرار دارند.

لیتیوم مصارف بالایی را در تولید باتری های یونی لیتیومی دارند که برای تامین انرژی گوشی های هوشمند و خودروهای برقی، ایجاد سیستم های قوی ذخیره انرژی برق مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین لیتیوم در صنایع الکترونیکی، برای تولید لیزر، مواد و آلیاژهای جدید، در صنایع نساجی، خوراکی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت هسته ای ایزوتوپ لیتیوم-۷ برای دفع رسوب مواد ساختاری در نیروگاه های هسته ای نوع PWR(راکتورهای با آب تحت فشار) مورد بهره برداری قرار می گیرد.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی