استفاده از منابع نفت و گاز در مسیر تقویت اقتصاد ملی

به گزارش پایروس به نقل از ایسنا، علی حتمی – کارشناس حوزه انرژی در جمع خبرنگاران با اشاره به چالش‌ها و مسائل روز کشور در حوزه انرژی اظهار کرد: نروژ با اینکه دارای منابع نفتی در آبهای ژرف و با هزینه تولید بالاست، دارای صندوقی ۴.۱ تریلیون دلاری است که نه تنها آسایش نسل فعلی بلکه نسل‌های آتی را نیز تأمین و تضمین می‌کند.

وی با بیان اینکه این کشور با حمایت صحیح از شرکت‌های داخلی خود بیش از صد شرکت معتبر بین المللی در حوزه بالادستی نفتی ایجاد کرده است که هم صنایع نفتی خود را پشتیبانی می‌کند و هم در عرصه رقابت‌های جهانی عرض اندام کرده و منشاء صادرات خدمات مهندسی و ورود ارز به کشورشان را فراهم می‌کند، گفت: متاسفانه در ایران دولت‌های مختلف آخرین راه تأمین مالی پروژه‌های ملی را استقراض از صندوق توسعه ملی یافته‌اند و نتیجه آن این شده که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار دیون دولت به صندوق ایجاد شده است.

این کارشناس درباره اینکه آیا نباید از عایدی منابع نفتی در بودجه جاری کشور استفاده شود؟ گفت: در کمال موضوع و حالت ایده آل، بله، اما به هر حال در شرایط فعلی اقتصاد ما به نفت و درآمدهای نفتی وابسته است، نباید فراموش کنیم که در روند گذار جهانی انرژی در بهترین شرایط یک پنجره ۳۰ ساله برای فروش نفت و یک پنجره ۵۰ ساله برای فروش گاز در اختیار داریم.

حتمی با بیان اینکه تا سال ۲۰۵۰ نفت موجود در مخازن نفتی ما چندان ارزشی نخواهد داشت، اظهار کرد: کشورهای مشابه ما مانند همین کشورهای نفتی حوزه خلیج فارس نرخ تخلیه مخازن خود را با این پنجره‌های زمانی منطبق کرده‌اند تا ثروت‌های زیرزمینی را به دارایی‌های در دسترس و روزمینی تبدیل کنند.

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی